Uusi strategisesti tärkeä kovametalli kehitetty Suomessa

VTT on viimeisten 3 vuoden aikana yhdessä Exote Oy:n kanssa kehittänyt uuden kovametallin ja sen valmistusprosessin. Tällä materiaalilla pystytään korvaamaan teollisuuden nykyisin yleisesti käyttämä volframikarbidi (WC), jonka saatavuus on muodostumassa globaalisti kriittiseksi. Kehitetty kovametalli on myös erinomainen luotisuojamateriaali, joka on osoittautunut ampumatesteissä ylivoimaiseksi panssarinläpäisyluotien pysäyttämisessä.

Lujuutta ja kulutuskestävyyttä vaativissa teollisuuden kohteissa yleisesti käytetty WC Co kovametalli sisältää volframia ja kobolttia, jotka kummatkin on EU määritellyt kriittisiksi ja lisäksi koboltin terveydelle vaaralliseksi. Kriittisten raaka-aineiden listalla on aineita, joiden merkitys EU:n taloudelle on tärkeä mutta saatavuusriski suuri, eikä näille raaka-aineille yleensä ole korvaavia materiaaleja. Exoten materiaali tarjoaa ekologisemman vaihtoehdon, sillä kehitetty valmistustekniikka mahdollistaa vastaavien ominaisuuksien saavuttamisen muista lähtöaineista.

Exoten materiaali kestää korkeita lämpötiloja ja sen lujuus ja kulutuskestävyys on hyvä. Se soveltuu hyvin esimerkiksi murskainten teriin ja leikkuuteriin sekä vaativien tuotteiden työkalujen valmistukseen. Luotisuojauksessa sitä voidaan käyttää sekä luotiliiveissä, että ajoneuvojen suojauksessa. Etenkin korkeimmilla suojaustasoilla materiaali on osoittautunut ylivoimaiseksi. Tienvarsipommit, kranaatin sirpaleet ja panssarinläpäisyluodit ovat kasvanut uhka, jota voidaan torjua tähän materiaaliin pohjautuvilla ratkaisuilla.

VTT ja Exote Oy kehittivät Exoten tuotannossa olevaa materiaalia edelleen nanolisäyksillä, joiden avulla materiaalin sitkeyttä ja kovuutta voidaan säädellä käyttötarkoituksen mukaan.

Uudella materiaalilla uskotaan olevan suuri merkitys etenkin EU:n alueella eri käyttötarkoituksissa ja markkinapotentiaali on valtava.

Lisätietoja antavat:

Tomi Lindroos
Tiimipäällikkö
Puh. 050 3020227
tomi.lindroos@vtt.fi

Exote Oy
Jukka Kemppainen
Hallituksen puheenjohtaja
jukka.kemppainen@exote-armour.com

VTT (Teknologian tutkimuskeskus VTT) on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. VTT:llä työskentelee 3100 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 290 M€. VTT:n päätoimipisteet ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.