Uutta liiketoimintaa big dataa hyödyntämällä

Suurista ja jatkuvasti lisääntyvistä tietomassoista koostuva Big data -ilmiö muuttaa radikaalisti liiketoimintaympäristöä ja haastaa yritykset kehittämään toimintaansa. VTT edistää Tekesin rahoittamassa Big Data – Big Business -hankkeessa uutta ja asiakaslähtöistä liiketoimintaa hyödyntämällä big dataa yhdessä yritysten kanssa.

Hanke edistää suomalaisten yritysten kykyä tunnistaa big dataan pohjautuvia paikallisia ja kansainvälisiä liiketoimintamahdollisuuksia. Tammikuussa 2017 käynnistyvän tutkimushankkeen rinnalle käynnistetään myös yritysryhmähanke, johon VTT hakee parhaillaan yrityksiä mukaan.

“Vahva liiketoimintalähtöisyys on tärkeä datan hyödyntämisessä. Epäoleellisen tiedon keräämiseen ja analysointiin voidaan hukata paljon resursseja. Haasteena on tunnistaa dataa hyödyntämällä sellaiset liiketoimintamahdollisuudet, jotka oikeasti tuottavat asiakkaalle arvoa”, sanoo VTT:n tutkimushankkeen projektipäällikkö Tuija Rantala.

Tiedon määrä on kasvanut viime vuosina eksponentiaalisesti ja yhä useammat yritykset keräävät runsaasti erilaista dataa esimerkiksi asiakkaistaan, uusista markkinoista ja toimialastaan. Datan hyödyntäminen ja asiakkaalle arvoa tuottavien uusien liiketoimintamahdollisuuksien tunnistaminen sitä kautta voi olla haastavaa.

BIG-hankkeen monitieteinen tutkijatiimi koostuu big datan, markkinoinnin ja innovaatioiden tutkijoista sekä eri alojen yritysten edustajista.

Hankkeessa ovat mukana VTT:n lisäksi Haaga-Helia koordinoijana, Itä-Suomen yliopisto, Abloy, Terveystalo, Vexve, Roger Studio ja HeadAI. Hankkeessa tehdään tutkimusyhteistyötä belgialaisen Vlerick Business Schoolin ja saksalaisen Reutlingenin yliopiston kanssa.

Tuija Rantala, erikoistutkija
tuija.rantala@vtt.fi

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö. Tuotamme tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaillemme ja kumppaneillemme, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. Käytämme 4 miljoonaa tuntia vuodessa aivovoimaa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen. VTT:n löydät sosiaalisen median kanavilta: Facebook, LinkedIn, YouTube ja Twitter @VTTFinland.