Venäläisrahoittaja vauhdittamaan VTT-lähtöisen Flexbrightin ledikalvoteknologiaa

VTT-lähtöinen Flexbright Oy ja venäläinen NNCRM ovat sopineet yhteistyöstä edistää Flexbrightin innovatiivista ledikalvohanketta. Tämä tarjoaa suuria liiketoimintamahdollisuuksia uusille innovaatioille ja designille mm. esineiden internet -teknologiaa hyödyntämällä.

Flexbright Oy kaupallistaa innovatiivisia ledivalokalvoja, joissa käytetty valaisuteknologia on kehitetty tiiviissä yhteistyössä Teknologian tutkimuskeskus VTT:n ja PrintoCentin kanssa.

Kalvoihin voidaan liittää sensoreita ja niitä voidaan ohjata langattomasti. Ledikalvot sopivat mm. sisätilojen valaistukseen ja niitä voidaan upottaa esimerkiksi rakenteisiin, seiniin ja huonekaluihin sekä sisä- ja ulkomainoksiin. Valaisuympäristöä voidaan ohjata osana kokonaisrakennusautomaatiota.

Teknologia perustuu rullalta rullalle ‐massatuotantoon, voimakkaaseen valotehoon, IoT-ominaisuuksiin, matalaan energian kulutukseen ja ultraohueen, joustavaan rakenteeseen, jonka paksuus on alle 1 millimetriä. Taipuisa valaisukalvo kestää hyvin lämpöä ja kosteutta. Valaisurakenteita keventämällä säästetään myös raaka-aineita.

Flexbright Oy on herättänyt kansainvälistä mielenkiintoa erityisesti Venäjällä, josta pääomasijoitusyhtiö NNCRM on nyt allekirjoittanut sopimuksen yhtiön kanssa. NNCRM (Nanotechnologies and Nanomaterials Centre of the Republic of Mordovia) on osa Venäjän valtion pääomasijoitusyhtiö Rusnanon Infrastruktuuri- ja koulutusrahastoa FIEP Rusnanoa (Fund for Infrastructure and Educational Programs).

Flexbright Oy hakee parhaillaan yhteistyökumppaneita soveltamaan ledikalvoteknologiaa, myös IoT-teknologiaa tarjoavat yritykset kiinnostavat.

Flexbright Oy
Pekka Makkonen, toimitusjohtaja
pekka.makkonen@flexbright.fi

Atte Varsta, kaupallinen johtaja
atte.varsta@flexbright.fi

Raimo Korhonen, tutkimusalueen päällikkö
raimo.korhonen@vtt.fi

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö. Tuotamme tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaillemme ja kumppaneillemme, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. Käytämme 4 miljoonaa tuntia vuodessa aivovoimaa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen.