VTT: Kaarnasta saadaan uusia tuotteita korvaamaan fossiilisia fenoleja: Havupuiden kuoren tanniinit liimoihin ja eristeisiin

VTT on kehittänyt yhteistyökumppaneidensa kanssa kansainvälisessä ERA-NET-hankkeessa tanniinin uuttamista havupuiden kuoresta. Tonnista kuivaa puunkuorta voidaan valmistaa vähintään 130 kg tanniinijauhetta, jolloin poltettavaksi jää vielä 87 % alkuperäisestä kuoresta. Suomessa tanniini voisi korvata erityisesti puutuoteteollisuuden käyttämien liimojen fossiilipohjaisia fenoleja.

Tanniinia tuotetaan satoja tuhansia tonneja puuaineksesta ja puunkuoresta nahka-, juoma- ja rehu- teollisuuden tarpeisiin erityisesti Etelä-Amerikassa ja Etelä-Afrikassa. Päälähteitä eli akaasia- ja quebracho-puita ei kuitenkaan ole riittävästi kattamaan teollisuuden lisääntyvää tanniinitarvetta.

Tanniinilla voitaisiin korvata teollisuudessa fossiilisten kemikaalien käyttöä liimoissa ja eristevaahdoissa. Suomessa havupuiden tanniini soveltuisi hyvin liimantuotantoon ja puutuoteteollisuudessa liimattujen puutuotteiden valmistukseen. Se myös parantaa eristevaahtojen palonkestävyyttä.

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on kehittänyt yhteistyökumppaneidensa kanssa kansainvälisessä ERA-NET-hankkeessa tanniinin uuttoprosessia paperi- ja puuteollisuuden sivutuotteena syntyvästä kuorimateriaalista nostaakseen nykyisellään polttoon menevän jakeen jalostusarvoa.

Uuttamalla ja kuivaamalla 130 kg tanniinijauhetta tonnista puunkuorta

Uuttoprosessi on varsin yksinkertainen: tanniini voidaan uuttaa kuoresta kuumalla vedellä, minkä jälkeen uute kuivatetaan jauheeksi. Jauheen kuivaaminen vesiuutteesta ei ehkä ole välttämätöntä, jos tanniini uutetaan lähellä liimattavien puutuotteiden valmistusta. Tonnista kuivaa kuorta saadaan vähintään 130 kg tanniinijauhetta, jolloin polttoon jää edelleen 87 % alkuperäisestä kuoren määrästä.

Nykyisistä raaka-ainelähteistä veden avulla uutettu tanniini on melko puhdasta. Kuusen kuoresta uuttuu muitakin yhdisteitä, erityisesti hiilihydraatteja, mikä rajoittaa raakatanniinin käyttöä. Uutto- ja uutteenpuhdistustekniikoita on kuitenkin mahdollista kehittää soveltumaan eri käyttökohteisiin. Nykyisistä raaka-ainelähteistä valmistetun kuivatun tanniinin kilohinta markkinoilla on noin 1−2 euroa. Fenolin kilohinta on vaihdellut 0,8–1,4 euron välillä viime aikoina.

Kolmivuotista BioFoamBark-projektia (2012−2014) ovat rahoittaneet Tekes, Savanaho Oy, Finnish Wood Research Oy ja Chemigate Oy.

Monikäyttöinen tanniini

Tanniinin erityinen ominaisuus on sen kyky saostaa proteiinia ja siksi sitä on jo tuhansia vuosia käytetty nahan parkitsemiseen. Ominaisuudesta on hyötyä erilaisissa kemianteollisuuden prosesseissa. Tämä luonnon polyfenoli tunnetaan myös hyvin luontaisena ja lisättynä ainesosana punaviinissä, jossa se kirkastaa juoman ja parantaa säilyvyyttä sekä makua. Tanniinia lisätään myös joihinkin rehutuotteisiin. Se parantaa esimerkiksi naudan kykyä hyödyntää aineenvaihdunnassaan ravinnon sisältämät proteiinit.

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
Tutkija Katariina Kemppainen
puh. 040 4890279, katariina.kemppainen@vtt.fi

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö. Tuotamme tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaillemme ja kumppaneillemme, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. Käytämme 4 miljoonaa tuntia vuodessa aivovoimaa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen.