VTT: Tulevaisuuden älyvaatetus säätyy henkilön todellisen tarpeen mukaan automaattisesti

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on kehittänyt uutta teknologiaa, joka huolehtii älyvaatteiden lämpö-, kosteus- ja virtausteknisestä käyttäytymisestä. Esimerkiksi älyvaatteen lämpötila säätyy henkilön yksilöllisen tarpeen mukaan automaattisesti. Tekniikka soveltuu vaativiinkin olosuhteisiin kuten sairaaloihin ja urheiluun.

VTT kehitti Smart Clothing -hankkeessaan älykankaissa ja -vaatteissa hyödynnettävän teknologian, joka osaa laskea käyttäjää ja ympäristöä mittaavien lähtötietojen perusteella, pitääkö henkilöä viilentää vai lämmittää. Lisäksi tämä teknologia pystyy määrittämään tarpeen mukaisen lämmityksen tai jäähdytyksen tehon niin, että älyvaatteen käyttäjän lämpökokemukset pidetään optimaalisina erilaisissa olosuhteissa. Nykyisissä markkinoilla olevissa älykankaissa ja -vaatteissa haasteena on ihmiskehon yksilöllisen lämpötilan nopea ja automaattinen säätö käyttäjän todellisen tarpeen mukaan.

Teknologia perustuu VTT:n kehittämään Human Thermal Model -laskentatyökaluun, jonka avulla voidaan laskea ihmisen yksilöllinen lämpöaistimus vallitsevista olosuhteista. Yksilölliset lämpöaistimukset johtuvat perimältään eroista kehon koostumuksessa. Esimerkiksi miesten ja naisten välillä on tilastollisesti merkittäviä eroja, koska miesten lihasmassa on keskimäärin 5 - 15 kg suurempi kuin naisten.

VTT:n kehittämää päälle puettavaa älytekniikkaa voidaan soveltaa laajasti vaativissakin olosuhteissa esimerkiksi sairaaloissa, vanhainkodeissa sekä eri ammateissa ja kuluttajaryhmissä kuten poliiseilla, palomiehillä, sotilailla, ulkona työskentelevillä, urheilijoilla ja pienillä vauvoilla.

Sairaaloissa tekniikka tuo uusia ratkaisuja ja tehostaa yksilöllistä hoitoa. Puettava tekniikka auttaa kirurgia, jos kesken pitkän leikkauksen tulee liian kuuma. Vaate laskee jatkuvasti ja säätää automaattisesti, kuinka paljon kirurgin kehoa pitää jäähdyttää. ”Sairaaloiden potilailta on kysytty epämiellyttävintä kokemusta, ja vastauksena on kylmyys - vasta toisena tulee kipu”, kertoo VTT:n johtava tutkija Pekka Tuomaala. Esimerkiksi leikkauksen jälkeen potilailla on usein kylmä. Kehon lämpötilaa voi säätää yksilöllisesti, kun älypeitto tunnistaa henkilön, mittaa ympäristön lämpötilaa ja säätää peiton lämpötilan todellisia tarpeita vastaavaksi.

Taiwan Textile Research Institute on jo testannut VTT:n menetelmiä pitkänmatkanjuoksijan vaatetuksen suunnittelussa eri lämpötiloissa. Teknologiaa voidaan hyödyntää myös kehitettäessä ratkaisuja urheilusuorituksen jälkeiseen yksilölliseen palautumiseen.

”VTT etsii nyt yrityksiä mukaan kehittämään ja tuotteistamaan teknologiaa markkinoille. Meillä on myös laaja teknologiaosaaminen muun muassa tulevaisuuden kuitutekniikassa, toiminnallisissa vaateratkaisuissa, kuten mikrofluidiosaamisessa sekä anturi-, sensori- ja IoT-osaamisessa,” sanoo Tuomaala.

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
Pekka Tuomaala, johtava tutkija
Puh. 040 720 1724, pekka.tuomaala@vtt.fi

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö. Tuotamme tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaillemme ja kumppaneillemme, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. Käytämme 4 miljoonaa tuntia vuodessa aivovoimaa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen. VTT:n löydät sosiaalisen median kanavilta: Facebook, LinkedIn ja Twitter @VTTFinland.