VTT ensimmäisenä Suomesta Naton tutkimuskumppaniksi uudessa puitejärjestelyssä

Lehdistötiedote 30.10.2023

VTT on hyväksytty ensimmäisenä suomalaisena organisaationa Naton viestintä- ja tiedotusviraston puitesopimuskumppaniksi voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden tutkimusyhteistyössä (Not-For-Profit Framework, NFPF). Sopimus allekirjoitettiin 25.10.2023, ja se avaa VTT:lle mahdollisuuden osallistua Naton tutkimusprojekteihin.

Naton viestintä- ja tiedotusvirasto NCI Agency (NATO Communications and Information Agency) vastaa järjestelystä, joka luo puitteet Naton yhteistyölle tutkimuslaitosten, puolustusalan tutkimuslaboratorioiden ja muiden voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden kanssa.

Yhteistyö täydentää NCI Agencyn yhteistyötä yritysten ja teollisuuden kanssa. NCI Agency pyrkii järjestelyn avulla tehostamaan tutkimustoimintaansa, nopeuttamaan projektejaan sekä tuomaan uutta erityisosaamista viraston käyttöön.

"Puitesopimus osoittaa, että NCI Agency arvostaa VTT:n asiantuntemusta. Meille sopimus merkitsee mahdollisuutta päästä mukaan NCI Agencyn tutkimusprojekteihin, jotka koskevat laajalti eri tutkimusalueita ja teknologioita. Tavoitteemme on pitkäjänteinen yhteistyö Naton kanssa", sanoo Sauli Eloranta, VTT:n Safe and connected society -tutkimusalueen johtaja.

"VTT on NCI Agencyn tapaan työskennellyt pitkäjänteisesti vastatakseen tieto- ja viestintäteknologioiden, avaruuden, datan ja puolustuksen tiukimpiin haasteisiin. VTT:n lisääminen voittoa tavoittelemattomien kumppaneiden kasvavaan joukkoon tekee allianssista sekä vahvemman että älykkäämmän”, toteaa General Manager Ludwig Decamps, NATO NCI Agency.

Nato tutkii jatkuvasti uusien teknologioiden hyödyntämistä. Tutkimusyhteistyö laajentaa VTT:n ymmärrystä näistä teknologioista ja auttaa luomaan uusia verkostoja Naton asiantuntijoiden kanssa.

VTT:n ja NCI Agencyn välinen puitesopimus solmitaan viiden vuoden ajaksi. NCI Agencyn puitesopimusjärjestelyssä on VTT:n lisäksi mukana 10 voittoa tavoittelematonta organisaatiota eri Nato-maista.

Sauli Eloranta, Vice President, Safe and connected society, VTT

sauli.eloranta@vtt.fi, puh. +358 40 580 8664

Mediamateriaali:

General Manager Ludwig Decamps (Naton viestintä- ja tiedotusvirasto, NATO NCI Agency) ja VTT:n vanhempi neuvonantaja Markku Jenu (oik.) allekirjoittivat sopimuksen osapuolten välillä. Kuva: NATO NCI Agency

Kirsi Jaatinen, viestintäpäällikkö
Puh. 020 722 6757, kirsi.jaatinen@vtt.fi

VTT on visionäärinen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiokumppani. Tartumme globaaleihin haasteisiin ja luomme niistä kestävän kasvun mahdollisuuksia. Autamme yhteiskuntaa kehittymään ja yrityksiä kasvamaan teknologisten innovaatioiden avulla – ajattelemme beyond the obvious. Meillä on 80 vuoden kokemus huippututkimuksesta ja tieteeseen perustuvista tuloksista. VTT luo vaikuttavuutta, kun innovaatiot ja liiketoiminta kohtaavat.

VTT – beyond the obvious

Lue lisää: vttresearch.com/fi,  Twitter @VTTFinland, Facebook, LinkedIn, YouTube ja Instagram