VTT innostaa kuluttajia kehittämään lähiruokatuotteita Lahelta Hyvää! -tapahtumassa

Kuluttajat voivat tutustua lähiruokaan ja sen tuottajiin K-citymarket Paavolan Lahelta Hyvää! -tapahtumassa 3.–5.9.2013 (Kauppakatu 13, Lahti).

Lähiruokamaistiaisten lisäksi kuluttajat ovat tervetulleita osallistumaan uusien tuotteiden kehittämiseen tapahtumapaikalla. Tuotekehitykseen voi osallistua myös tuottajien ja kauppiaan Facebook-sivuilla. Kuluttajat voivat tapahtumassa mm. kertoa, millainen heidän unelmaleipänsä on tai miten he nauttivat kotijuustonsa. He voivat myös ideoida uusia panimotuotteita ja jäätelömakuja.

Tapahtumassa yleisö voi myös kurkistaa lähileipomoon, -juustolaan ja -panimoon kuvaesittelyiden muodossa.

VTT:n tutkimuksellisena tavoitteena tapahtumassa on kehittää kestävää liiketoimintaa ja erityisesti lähi- ja luomuruuan yhteiskehittämisen mallia, josta sekä asiakkaat, tuottajat ja kauppias voivat hyötyä.

Tapahtumaan osallistuvat muun muassa Nastolan Kotijuusto, Pienpanimo Teerenpeli ja Viipurilainen kotileipomo. Virtuaalimartat ry. on mukana verkon kautta.

Lahelta Hyvää! -tapahtuma on osa Tekesin Green Growth -ohjelman rahoittamaa ja VTT:n koordinoimaa Kestävien markkinoiden rakentaminen -projektia (SHAPE-projekti). Projektin tavoitteena on kehittää yritysten kykyä rakentaa kestäviä markkinoita. Kaksivuotinen hanke päättyy maaliskuussa 2014.

SHAPE-projekti: http://virtual.vtt.fi/virtual/shape/index.htm

Erikoistutkija Maria Antikainen
puh. +358 40 512 4260, maria.antikainen@vtt.fi

VTT (Teknologian tutkimuskeskus VTT) on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. VTT:llä työskentelee 3100 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 290 M€. VTT:n päätoimipisteet ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.