VTT ja Florida Hospital etsivät yhteistyössä ratkaisuja Alzheimerin taudin varhaiseen toteamiseen

VTT:n ja Itä-Suomen yliopiston tutkijoista koostuva tutkimusryhmä on löytänyt veren seerumista merkkiaineita, joiden perusteella voidaan ennakoida kehittymässä olevaa Alzheimerin tautia. Tutkimuksen perusteella VTT:llä on kehitetty biomarkkerianalyysi, jonka mahdollisuuksia taudin seulomisen, diagnostiikan ja ennakoinnin kannalta arvioidaan nyt yhteistyössä Florida Hospitalin kanssa.

”Sairaalamme on sitoutunut Alzheimerin taudin alkuvaiheiden tutkimiseen. Sairauden alkuvaiheiden ymmärtäminen on äärimmäisen tärkeää taudin varhaisen toteamisen kannalta ja myös siksi, että parannuskeino viimein löydettäisiin. Sairauden varhaisesta toteamisesta voi olla apua, kun määritellään, millaisesta lääkehoidosta tai elintapojen muutoksista voisi olla eniten hyötyä potilaille, joille Alzheimerin taudin varhaisvaihe on vasta kehittymässä”, toteaa apulaisjohtaja Debbie Spielman Florida Hospitalin neurologian instituutista.

Yhdysvaltain Alzheimer-yhdistyksen tietojen mukaan sairauden kanssa elää yli viisi miljoonaa amerikkalaista. Väestön ikääntymisen myötä uusien diagnosoitujen tapausten määrä nousee jatkuvasti.

Florida Hospital ja VTT hyödyntävät biomarkkerianalyysiä erityisesti selvittääkseen, mihin ennakoiviin toimiin kannattaa ryhtyä, kun potilaalle on kehittymässä Alzheimerin taudin varhaisvaihe.

Florida Hospitalin
viestintä, puh. +1-407-303-8217

VTT, tutkimusprofessori Matej Orešič, puh. +358 40 705 5156, matej.oresic@vtt.fi

Florida Hospital

Kahdeksasta sairaalasta ja 21 kiireellistä hoitoa tarjoavasta toimipisteestä muodostuva Florida Hospital on yksi suurimmista Yhdysvaltain voittoa tavoittelemattomista sairaaloista. Se hoitaa vuosittain yli miljoona potilaskäyntiä, mikä on enemmän kuin missään muussa maan sairaalassa. Vuodepaikkoja sairaalassa on yli 2000. U.S. News & World Report on arvioinut sairaalan yhdeksi maan parhaaksi.

Sairaala tarjoaa laajan valikoiman terveyspalveluja, mukaan lukien monet kansallisesti ja kansainvälisesti tunnustetut kardiologian, syövän, naistentautien, neurotieteiden, diabeteksen, ortopedian, lastentautien ja kirurgian palveluohjelmat. Sairaala toimii myös uusinta teknologiaa tarjoavana opetussairaalana. Se pyrkii parantamaan ihmisten elämänlaatua hyödyntämällä tieteellisiä keksintöjä sairauksien diagnosoinnissa ja hoidossa. www.floridahospital.com

VTT (Teknologian tutkimuskeskus VTT) on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. VTT:llä työskentelee 3100 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 290 M€. VTT:n päätoimipisteet ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.