VTT ja InterDigital käynnistävät yhteistyön digitaalisen yksityisyydensuojan parantamiseksi

VTT ja merkittävä tietoliikenteen kehittämiseen ja patentointiin erikoistunut yritys InterDigital ovat solmineet yhteistyösopimuksen, joka liittyy käyttäjäkeskeiseen kontekstitutkimukseen ja tulevaisuuden matkapuhelinteknologiaan.

Verkkokäyttäjien suuri huolenaihe on henkilötietojen ja esimerkiksi ostoskäyttäytymisen ja sijainnin hyödyntäminen markkinoinnissa. Kontekstitutkimuksen avulla on mahdollista parantaa yksityisyyden suojaa ja käyttäjäkokemusta. Sen avulla voidaan kehittää käyttäjille itselleen uusia mahdollisuuksia vaikuttaa siihen, mitä tietoja he luovuttavat kauppiaille ja mainostajille. Omien tietojen luovuttamisesta voi tulevaisuudessa olla kuluttajille taloudellista hyötyä.

VTT:n ja InterDigitalin yhteistyö keskittyy lisäarvon tuottamiseen käyttäjäkeskeisiin verkkopalveluihin. Kumppaneiden ensimmäinen projekti kestää 19 kuukautta ja siinä hyödynnetään muun muassa VTT:n asiantuntemusta kontekstitietoisuuden, semanttisten käyttäjäprofiilien ja tietoliikenneturvallisuuden alueilla.

NASDAQ-pörssiin listautunut InterDigital Inc. kehittää matkapuhelimiin, tietoliikenneverkkoihin ja verkkopalveluihin soveltuvia langattomia teknologioita.

InterDigital: http://www.interdigital.com/

Asiakaspäällikkö Harri Nurmi
puh. 020 722 6199,
harri.nurmi@vtt.fi

VTT (Teknologian tutkimuskeskus VTT) on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. Joka kolmas suomalainen teknologiainnovaatio sisältää VTT:n osaamista. VTT:llä työskentelee 3100 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 290 M€. VTT:n päätoimipisteet ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.