VTT ja Kuwaitin johtava tutkimuslaitos solmivat monialaisen yhteistyösopimuksen

VTT ja Kuwait Institute for Scientific Research (KISR) ovat solmineet 5-vuotisen yhteistyösopimuksen Kuwaitissa. Tarkoituksena on syventää organisaatioiden välistä materiaalitutkimusyhteistyötä, joka liittyy öljynjalostukseen. Lisäksi yhteistyötä laajennetaan uusille alueille, kuten ympäristöteknologiaan, älykkääseen rakennettuun ympäristöön ja energiatehokkuuteen sekä teolliseen biotekniikkaan.

VTT ja KISR tiivistävät nyt materiaalitekniikan yhteistyötään viisivuotisella sopimuksella tavoitteena eliniänhallintamenetelmien kehitys vaativiin prosessiteollisuuden sovelluksiin. Käytyjen neuvottelujen aikana tunnistettiin useita alueita, joiden osalta sovittiin jatkokeskusteluja. Tarkoituksena on laajentaa yhteistyötä tänä vuonna uusille alueille, kuten ympäristöteknologiaan, älykkääseen rakennettuun ympäristöön ja energiatehokkuuteen sekä teolliseen biotekniikkaan. Lisäksi KISR on kiinnostunut saamaan oppia VTT:n tutkimustulosten kaupallistamisesta ja ammattimaisesta asiakasyhteistyöstä. Sopimus edesauttaa myös organisaatioiden välistä projektiyhteistyötä ja tutkijanvaihtoa.

”VTT:lle sopimus on arvokas avaus, joka edesauttaa VTT:n kansainvälisen toiminnan laajentamista uusille alueille”, painottavat liiketoiminta-alueen johtaja Jouko Suokas ja tutkimuspäällikkö Pekka Pohjanne, jotka osallistuivat VTT:n puolelta sopimusneuvotteluihin Kuwaitissa.

Liiketoiminta-alueen johtaja Jouko Suokas
jouko.suokas@vtt.fi

Tutkimuspäällikkö Pekka Pohjanne
pekka.pohjanne@vtt.fi

VTT (Teknologian tutkimuskeskus VTT) on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. Joka kolmas suomalainen korkean teknologian innovaatio sisältää VTT:n osaamista. VTT:llä työskentelee 2900 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 310 M€. VTT:n päätoimipisteet Suomessa ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.

Kuwait Institute for Scientific Research (KISR) on perustettu vuonna 1967. Tutkimuskeskus koostuu useasta instituuteista, joita ovat seuraavat: öljytuotanto ja öljynjalostus, ympäristö ja biotieteet, energia ja rakentaminen sekä vesitutkimus. Organisaatiossa työskentelee noin 1 500 henkilöä.
Lue lisää: http://www.kisr.edu.kw/