VTT ja Lumichip Oy sijoittavat LightTherm-yhtiöön

Led-lamppujen valmistukseen kaivataan entistä yksinkertaisempia ja kustannustehokkaampia menetelmiä. VTT Ventures Oy ja Lumichip Oy ovat sijoittaneet suomalaiseen LightTherm-yhtiöön, joka on VTT:n uusi spin-off-yritys. Sen hyödyntämät materiaalit ja lämmönhallintaratkaisut parantavat ledien valotehoa ja mahdollistavat entistä pienempien ja kevyempien lamppujen valmistamisen.

Led-lamppujen markkinoiden arvo on maailmanlaajuisesti noin 13 miljardia euroa. Vuonna 2013 led-lamppuja valmistetaan yli miljardi kappaletta. Led-teknologian käyttöön liittyy kuitenkin haasteita, koska pieniltä valaisimilta vaaditaan suurta valotehoa. Led-puolijohdekomponenttien suurin ongelma on kuumeneminen led-lamppurakenteissa, jonka vuoksi lampun suurin valoteho jää saavuttamatta ja ledin käyttöikä lyhenee.

LightTherm Oy:n ratkaisut parantavat led-lamppujen ja valaisimien lämpöominaisuuksia ja alentavat led-puolijohteiden lämpötiloja. Entistä tehokkaampi lämmönhallinta parantaa lampun valontuottoa ja pidentää ledien käyttöikää. Edullisempien materiaalien ja suoraviivaisemman valmistusprosessin ansiosta saavutetaan huomattavia kustannussäästöjä.

LightThermiin ovat sijoittaneet Lumichip Oy sekä VTT:n tytäryhtiö VTT Ventures Oy, joka tarjoaa kansainvälisesti lupaaville yrityksille alkupääomaa sekä tukea liiketoiminnan suunnitteluun. LightThermin ratkaisut pohjautuvat monivuotiseen kehitystyöhön ja testaukseen yhdessä VTT:n kanssa.

”Uskomme, että yhteistyömme teollisen kumppanin, Lumichip Oy:n kanssa mahdollistaa tämän innovatiivisen ja erittäin lupaavan teknologian nopean ja tehokkaan kaupallistumisen”, VTT Ventures Oy:n toimitusjohtaja Antti Sinisalo sanoo.

Lumichip Oy:n toimitusjohtaja Juha Rantalan mukaan teknologian korkea lämmönhallintatehokkuus parantaa esimerkiksi led-lamppujen valotehoa huomattavasti muihin markkinoilla oleviin tuotteisiin verrattuna.

”LightThermin materiaalit, rakenteet ja valmistusprosessit lisäävät suunnittelun joustavuutta ja mahdollistavat uudenlaiset valaistusratkaisut kotitalouksien ja teollisuuden käyttöön. Uskomme, että teknologia mullistaa LED-tuotteiden koko valmistusprosessin”, hän lisää.

LightThermin ovat perustaneet toimitusjohtaja Petri Nyman sekä VTT:n tutkijat Ville Moilanen ja Kimmo Jokelainen. Nymanilla on pitkä kokemus start-up- ja kasvuyrityksistä. Moilanen ja Jokelainen vastaavat tärkeimmistä uuteen led-teknologiaan liittyvistä innovaatioista.

VTT Ventures

VTT Ventures Oy tukee VTT:n teknologiaa hyödyntäviä spin-off-yrityksiä, joilla on kansainvälistä kasvupotentiaalia. VTT Ventures tarjoaa yksityisten ja julkisten kumppaneiden kanssa yrityksille tukea liiketoimintasuunnittelusta rahoitukseen sekä investoi VTT:n spin-off-yrityksiin yhdessä yksityisten sijoittajien kanssa. VTT Venturesin tavoite on edistää suomalaista innovaatiotoimintaa ja saada tuottoa varhaisen vaiheen pääomasijoituksille. Lisätietoja: www.ventures.fi

Lumichip

Lumichip Oy on johtava räätälöityjen led-valaisinkomponenttien valmistaja. Lumichip suunnittelee, valmistaa ja markkinoi led-komponentteja sekä COB-led-lähteitä. Yritys tarjoaa suunnittelu- ja valmistuspalveluja tehokkaiden led-valonlähteiden ja erityisvalaisinten räätälöintiin erilaisiin valaistussovelluksiin ja teollisuuden tarpeisiin. Euroopan ja Aasian tuotekehitys- ja valmistustoiminnot toimittavat palveluja yhtiön kansainväliselle asiakaskunnalle. Lisätietoja: www.lumichip.com

LightTherm

LightTherm Oy suunnittelee ja valmistaa lämpötehokkaita led-rakenteita ja -komponentteja valaisinvalmistajien käyttöön. LightThermin teknologiat mahdollistavat uudenlaisten materiaalien käytön led-valaisimissa, mikä optimoi niiden valonlaadun ja valotehon. LightTherm tekee yhteistyötä kansainvälisen asiakaskunnan ja kumppaniverkoston kanssa.

Mediamateriaali verkossa: http://www.vtt.fi/news/2013/03012013_LightTherm.jsp

VTT Ventures Oy
Antti Sinisalo, toimitusjohtaja
puh. 040 524 8751, antti.sinisalo@vtt.fi

Lumichip Oy
Juha Rantala, hallituksen puheenjohtaja
puh. 09 412 3700, juha@lumichip.com

LightTherm Oy
Petri Nyman, toimitusjohtaja
puh. 040 511 1666, petri.nyman@lighttherm.com

Sakari Sohlberg
Tiedotuspäällikkö
sakari.sohlberg@vtt.fi

VTT (Teknologian tutkimuskeskus VTT) on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. VTT:llä työskentelee 3100 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 290 M€. VTT:n päätoimipisteet ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.