VTT ja Rolls-Royce solmivat strategiakumppanuuden etäohjattujen laivojen kehittämisestä

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy ja Rolls-Royce Holdings plc solmivat yhteistyökumppanuuden, jossa suunnitellaan, kehitetään ja testataan ensimmäisen sukupolven etäohjattavia ja autonomisia laivoja. Yhteistyössä yhdistyy organisaatioiden viimeisin huipputeknologia, jonka lopputuloksena syntyy kaupallinen alus.

Rolls-Royce on edelläkävijä miehittämättömien ja autonomisten laivojen kehittämisessä, ja sen ensimmäiset kaupalliset etäohjatut laivat ovat luvassa tämän vuosikymmenen loppuun mennessä. Rolls-Royce soveltaa hankkeessa sen muilla liiketoiminta-alueilla kehitettyä teknologiaa, osaamista ja kokemusta.

VTT:llä on erityisosaamista automaattisten laivojen simulaatioista ja vaativien olosuhteiden turvallisuuskriittisten ja monimutkaisten järjestelmien hallinnasta sekä kehittämisestä, kuten ydinturvallisuuteen liittyvistä seikoista. VTT tekee hankkeessa käytännön malli- ja hinauskokeita. Näihin yhdistetään digitaalisia ratkaisuja, joissa hyödynnetään muun muassa data-analytiikkaa ja visualisointeja. Käytännön kenttätutkimuksilla selvitetään myös inhimillinen käyttäjäkokemus, jota hyödynnetään turvallisuus- ja laivasuunnittelussa. VTT:llä on laaja ja pitkäaikainen kokemus suomalaisen tietoliikenteen yhteistyöstä ja kehittämisestä, kuten 5G- ja WiFi-verkoista, ja sillä on Suomen ensimmäinen 5G-tutkimus- ja kehitysympäristö.

”Yhteistyö VTT:n kanssa auttaa meitä arvioimaan etäohjattavien ja autonomisten laivojen suorituskykyä, jossa hyödynnämme sekä perinteisiä mallikokeita että digitaalista simulointia. Nämä auttavat meitä kehittämään toiminnallisia, turvallisia ja luotettavia prototyyppejä. Etäohjattavat laivat ovat Rolls-Royce Marinen keskeinen kehityshanke, ja VTT on luotettava ja innovatiivinen kumppani älykkäiden laivojen konseptin kehittämisessä. Yhteistyö on luonteva jatko aikaisemmalle UXUS (User Experience for Complex systems) -hankkeelle, jossa kehitimme yhdessä aivan uudenlaisia laivojen komentosilta- ja etäohjausratkaisuja”, kertoo Rolls-Roycen Vice President Ship Intelligence Karno Tenovuo.

”Rolls-Royce on autonomisten laivojen edelläkävijä. Yhteistyömme vahvistaa VTT:n simulointi- ja turvallisuuserityisosaamista, jossa pääsemme hyödyntämään teollista internetiä käytännön toteutuksissa. Se mahdollistaa jatkossa uusien ratkaisujen kehittämisen myös muilla sovellusalueilla”, sanoo VTT:n liiketoiminta-alueen johtaja Erja Turunen.

Lisätietoa VTT:n laivojen ja propulsiolaitosten mallikoelaitoksesta:

Mediamaterialia: Rolls-Roycen kuvia älykkäistä aluksista:

Lisätietoja aiheesta:

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
Erja Turunen, liiketoiminta-alueen johtaja
050 380 9671,
erja.turunen@vtt.fi

Rolls-Royce Holdings plc
Karno Tenovuo, Vice President, Ship Intelligence
040 579 9552, karno.tenovuo@rolls-royce.com

Lisätietoja Rolls-Royce Holdings plc:
Simon Kirby, External Communications Manager – Marine
+ 44 7557 849 149,
simon.kirby@rolls-royce.com
www.Rolls-Royce.com

Lisätietoja Rolls-Royce Holdings plc:

1. Rolls-Roycen visio on olla tehokkaiden energiajärjestelmien markkinajohtaja, jolloin insinööriosaamisemme, globaali verkostomme ja alan syvällinen ymmärryksemme takaavat loistavat asiakassuhteet ja ratkaisut. Toimimme viidellä alalla, joita ovat siviilialan ilmailu- ja avaruusteollisuus, sotilasalan ilmailu- ja avaruusteollisuus, merenkulku, ydinenergia ja energiajärjestelmät.

2. Rolls-Roycella on asiakkaita yli 120 maassa, muun muassa yli 400 lentoyhtiötä ja leasing-asiakasta, 160 armeijaa, 4 000 merenkulkualan yritystä, joista 70 on merivoimia, ja yli 5 000 energia- ja ydinenergia-alan asiakasta.

3. Kaikkia liiketoimiamme yhdistää kolme teemaa:

• Sijoitamme insinööritaitoon ja sen kehittämiseen.
  • Edistämme valmistus- ja toimitusketjun uudistamista tavalla, joka yhdistää laadukkaan toiminnan lean-ajattelun mukaisiin, kustannustehokkaisiin tiloihin ja prosesseihin.
  • Hyödyntämällä asentamaamme laitekantaa, tuotteidemme tuntemusta ja insinööriosaamista tarjoamme asiakkaille erinomaista palvelua, mikä tuottaa meille jälkimarkkina-arvoa pitkälle tulevaisuuteen.

4. Vuonna 2015 tuloksemme oli 13,4 miljardia Englannin puntaa, mistä noin puolet muodostui jälkimarkkinapalvelujen myynnistä. Vahvistetun tilauskannan arvo vuoden 2015 lopussa oli 76,4 miljardia puntaa.

5. Vuonna 2015 Rolls-Royce sijoitti 1,2 miljardia puntaa tutkimus- ja kehitystyöhön. Tuemme myös 31 yliopiston teknologiakeskuksen verkostoa, joka toimii kaikkialla maailmassa ja joissa Rolls-Roycen insinöörit työskentelevät tieteellisen tutkimuksen kärjessä.

6. Rolls-Royce työllistää yli 50 000 ihmistä yli 46 maassa. Lähes 15 700 heistä on insinöörejä.

7. Konserni on sitoutunut vahvasti harjoittelijoiden ja vastavalmistuneiden rekrytointiin ja työntekijöiden osaamisen kehittämiseen. Vuonna 2015 työllistimme koulutusohjelmiimme kaikkialle maailmaan 228 vastavalmistunutta ja 277 harjoittelijaa.

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö. Tuotamme tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaillemme ja kumppaneillemme, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. Käytämme 4 miljoonaa tuntia vuodessa aivovoimaa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen. VTT:n löydät sosiaalisen median kanavilta: Facebook, LinkedIn, YouTube ja Twitter @VTTFinland.