VTT ja Rolls-Royce vievät autonomisten laivojen kehityksen uudelle vuosikymmenelle

Rolls-Royce sijoittaa tulevina vuosina yli 230 miljoonaa euroa autonomisten laivojen digitalisaatioon

Teknologian tutkimuskeskus VTT on tehnyt pitkään autonomisten laivojen kehitystyötä Rolls-Roycen kanssa. Rolls-Royce julkisti tänään Tekesin merkittävän tutkimusrahoituspanoksen, jolla kehitetään maalle sijoittuvia ohjauskeskuksia sekä keinoälyn käyttöä etäohjattavien ja autonomisten laivojen operoinnissa. Rolls-Roycen tavoitteena on kehittää etäohjattavista ja autonomisista laivoista todellisuutta ja hyödyntää digitalisaatiota merenkulkuteollisuudessa.

”Meillä on erityisosaamista konseptien simulointiin, turvallisuuskriittisten ratkaisujen arviointiin, tietoliikenneratkaisuihin sekä digitalisaatioon, jotka ovat avainasemassa etäohjattavan ja autonomisen meriliikenteen kehittämisessä. Roolimme moniteknologisen soveltavan tutkimuksen huippuosaajana istuu juuri tämän tyyppisiin monimutkaisiin ja merkittäviin kehityskohteisiin”, VTT:n liiketoiminta-alueen johtaja Erja Turunen korostaa.

Rolls-Royce keskittää etäohjattujen ja autonomisten laivojen T&K-keskuksen Turkuun, ja nykyistä suomen tiimiä vahvistetaan merkittävillä lisärekrytoinneilla ja T&K-investoinneilla.

Rolls-Royce uskoo voivansa varmistaa yli 230 miljoonan euron investoinnit älykkäiden laivojen kehittämiseen. Viime vuonna yhtiö päätti investoida 57 miljoonan euroa Rauman propulsiotehtaaseen.

”Rolls-Royce tekee pioneerityötä etäohjattavissa ja autonomisissa laivoissa Suomessa. Tutkimus ja kehitys -keskus aloittaa toimintansa vuoden 2017 aikana ja kasvaa seuraavina vuosina teollisuuskumppanien tuella”, Rolls-Roycen meriliiketoiminnan johtaja Mikael Mäkinen kertoo.

Rolls-Roycen meriliiketoiminnalla on jo strateginen kumppanuus VTT:n, Tampereen teknillisen yliopiston (TTY), Norjan teknologia- ja tiedeyliopiston (NTNU) sekä Singaporessa Nanyangin teknologisen yliopiston (NTU) kanssa. Lisäksi Rolls-Roycella on useita yhteistyöprojekteja uusiin teknologioihin erikoistuneiden pk- ja start-up-yritysten kanssa.

Lisätiedot:

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy

Liiketoiminta-alueen johtaja Erja Turunen
Puh. 0503809671,
erja.turunen@vtt.fi

Asiakasjohtaja Mika Toikka
Puh. 0406608265, mika.toikka@vtt.fi

Lisätiedot:

VTT:n tiedote 14.11.2016: VTT ja Rolls-Royce solmivat strategiakumppanuuden etäohjattujen laivojen kehittämisestä

Rolls-Roycen tiedote 8.3.2017: https://www.rolls-royce.com/media/press-releases/yr-2017/08-03-2017-rr-announces-investment-in-research.aspx

Lisätietoja Rolls-Royce Holdings plc:

1. Rolls-Roycen visio on olla tehokkaiden energiajärjestelmien markkinajohtaja, jolloin insinööriosaamisemme, globaali verkostomme ja alan syvällinen ymmärryksemme takaavat loistavat asiakassuhteet ja ratkaisut. Toimimme viidellä alalla, joita ovat siviilialan ilmailu- ja avaruusteollisuus, sotilasalan ilmailu- ja avaruusteollisuus, merenkulku, ydinenergia ja energiajärjestelmät.
  2. Rolls-Roycella on asiakkaita yli 120 maassa, muun muassa yli 400 lentoyhtiötä ja leasing-asiakasta, 160 armeijaa, 4 000 merenkulkualan yritystä, joista 70 on merivoimia, ja yli 5 000 energia- ja ydinenergia-alan asiakasta.
  3. Kaikkia liiketoimiamme yhdistää kolme teemaa:
  • Sijoitamme insinööritaitoon ja sen kehittämiseen.
  • Edistämme valmistus- ja toimitusketjun uudistamista tavalla, joka yhdistää laadukkaan toiminnan lean-ajattelun mukaisiin, kustannustehokkaisiin tiloihin ja prosesseihin.
  • Hyödyntämällä asentamaamme laitekantaa, tuotteidemme tuntemusta ja insinööriosaamista tarjoamme asiakkaille erinomaista palvelua, mikä tuottaa meille jälkimarkkina-arvoa pitkälle tulevaisuuteen.
  1. Vuonna 2015 tuloksemme oli 13,4 miljardia Englannin puntaa, mistä noin puolet muodostui jälkimarkkinapalvelujen myynnistä. Vahvistetun tilauskannan arvo vuoden 2015 lopussa oli 76,4 miljardia puntaa.
  2. Vuonna 2015 Rolls-Royce sijoitti 1,2 miljardia puntaa tutkimus- ja kehitystyöhön. Tuemme myös 31 yliopiston teknologiakeskuksen verkostoa, joka toimii kaikkialla maailmassa ja joissa Rolls-Roycen insinöörit työskentelevät tieteellisen tutkimuksen kärjessä.
  3. Rolls-Royce työllistää yli 50 000 ihmistä yli 46 maassa. Lähes 15 700 heistä on insinöörejä.
  4. Konserni on sitoutunut vahvasti harjoittelijoiden ja vastavalmistuneiden rekrytointiin ja työntekijöiden osaamisen kehittämiseen. Vuonna 2015 työllistimme koulutusohjelmiimme kaikkialle maailmaan 228 vastavalmistunutta ja 277 harjoittelijaa.

Milka Lahnalammi-Vesivalo
Viestintäpäällikkö
milka.lahnalammi-vesivalo@vtt.fi

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö. Tuotamme tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaillemme ja kumppaneillemme, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. Käytämme 4 miljoonaa tuntia vuodessa aivovoimaa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen.VTT:n löydät sosiaalisen median kanavilta: Twitter @VTTFinland, Facebook, LinkedIn, YouTube, Instagram ja Periscope.