VTT kehitti muovattaville selluloosapohjaisille ruokapakkauksille ennätyksellisen venyvyyden – ratkaisu voi korvata kertakäyttömuovin

Lehdistötiedote 7.11.2023
VTT:n muovattavista, selluloosapohjaisista, vaahtorainatuista 30 % venyvistä materiaaleista onnistuttiin tekemään muovausteknologian avulla muotonsa pitäviä pakkauksia. Tämä mahdollistaa monenlaisten kestävän kehityksen mukaisten pakkausratkaisujen valmistamisen.

VTT on saavuttanut koviin muovipakkauksiin korvaavia raaka-aineita etsivässä pilottitutkimuksessaan ennätykselliset venyvyysarvot kehittämilleen selluloosapohjaisille materiaaleille, joita käytetään pakkausten valmistamisessa. Tulosten ansiosta pystytään valmistamaan laajalti erilaisia kestävän kehityksen mukaisia kolmiulotteisia pakkausratkaisuja, joiden toteuttaminen ei aiemmin ollut mahdollista.

Tyypillisten kaupallisten kartonkien venyvyys on 3–6 prosenttia ja parhaiden kaupallisten muovattavien kartonkien venyvyys 10–18 prosenttia. Hyödyntämällä vaahtorainausteknologiaa VTT on nyt saavuttanut kartongille jopa 30 prosentin venyvyyden. Näin ollen tuotevalmistajat voivat tarjota vastuullisempia tuotteita kaipaaville kuluttajille jäykkiä, muovattuja kartonkipakkauksia. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi leikkeletuotannossa kartonkipakkauskokoa voitaisiin kasvattaa 75 grammasta jopa 200–250 grammaan. Säätämällä materiaalin muovausprosessia ja muodon kokoa voidaan valmistaa vieläkin tilavampia kartonkipakkauksia.

“Polypropyleenikalvo on yksi maailman laajimmin käytetyistä polymeereistä – sen venyvyys on jopa 300 prosenttia. Meidän ratkaisumme tarjoaa nyt markkinoille toteutuskelpoisen, kestävän kehityksen mukaisen vaihtoehdon”, sanoo VTT:n tutkimusryhmän johtaja Jarmo Kouko

“Maailmalla on tehty paljon hyvää tieteellistä tutkimusta muovien korvaamiseksi, mutta nämä hankkeet harvoin etenevät tutkimusvaihetta pidemmälle. Siksi olemmekin erittäin ylpeitä ja innoissamme pilottitutkimuksemme tuloksista, jotka osoittavat selvästi kovan, selluloosapohjaisen pakkausmateriaalimme kaupallisen potentiaalin. Voimme löytää paljon mahdollisuuksia vähentää fossiilisiin polttoaineisiin perustuvien materiaalien käyttöä ruokateollisuuden kaltaisilla, valtavia määriä muovia käyttävillä toimialoilla, ja korvata nämä materiaalit kestävämmillä vaihtoehdoilla, joiden avulla pääsemme lähemmäs tulevaisuuden hiilineutraalia yhteiskuntaa ja säästämme samalla luonnonvaroja”, hän jatkaa.

Kertakäyttömuovidirektiivin sekä pakkauksia ja pakkausjätettä koskevan komission asetusehdotuksen myötä solupolystyreenistä eli styroksista valmistettujen ruokapakkausten ja mukien kaltaiset muovituotteet kiellettiin EU:ssa vuonna 2021, ja kertakäyttömuovituotteiden valmistajien edellytetään korvaavan tuotteidensa jätteenhallinnasta koituvat kulut. VTT:n vaahtomuovatun, selluloosapohjaisen pakkausmateriaalin kaltaiset ratkaisut tarjoavat tuottajille kestävän ja kohtuuhintaisen vaihtoehdon kertakäyttömuoveille.

“Se, että VTT, gruppo x di x gruppo s.r.l. Ja LUT-yliopisto onnistuivat liittämään tuotteen olemassa oleviin tuotepakkauslinjoihin muuttamatta prosessia, voi olla todellinen mullistus, sillä valmistajat voivat näin ollen ottaa tuotteen käyttöön kestävänä vaihtoehtona muovipakkauksille helposti ja vähäisin kustannuksin”, sanoo Kristian Salminen, Lead, Bio-based Products VTT:ltä.

Kehitystyö on tehty osana tutkimusohjelmaa, jossa VTT on yhdessä 54 yrityksen sekä Keski-Suomen Liiton kanssa skaalannut lupaavia vaihtoehtoja muovituotteille.

Tutkimuksen takana olevat VTT:n tutkijat esittelevät tuloksensa The Greener Manufacturing Show 2023 -tapahtumassa Saksan Kölnissä 8.–9.11.

Pilotissa valmistettu selluloosapohjainen pakkaus (kuva: Juha Hakulinen)

Kuvat ja lisämateriaalit medialle

Kristian Salminen, Lead, Bio-based Products, VTT
kristian.salminen@vtt.fi, puh. 040 724 3816

Lisätietoa VTT:stä
Satu Holm-Jumppanen, viestintäpäällikkö, 050 305 4718, satu.holm-jumppanen@vtt.fi

VTT on visionäärinen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiokumppani. Tartumme globaaleihin haasteisiin ja luomme niistä kestävän kasvun mahdollisuuksia. Autamme yhteiskuntaa kehittymään ja yrityksiä kasvamaan teknologisten innovaatioiden avulla – ajattelemme beyond the obvious. Meillä on 80 vuoden kokemus huippututkimuksesta ja tieteeseen perustuvista tuloksista. VTT luo vaikuttavuutta, kun innovaatiot ja liiketoiminta kohtaavat.

VTT – beyond the obvious

Lue lisää: vttresearch.com/fi,  Twitter @VTTFinland, Facebook, LinkedIn, YouTube ja Instagram