VTT kokosi 52 yritystä yhteistyöhön vähentämään muovien kulutusta luonnonkuitujen avulla

Lehdistötiedote 15.4.2020

Luonnonkuitupohjaiset materiaalit ovat kiinnostava vaihtoehto fossiiliperäisille muoveille. Tulevaisuudessa ne voivat korvata muoveja esimerkiksi pakkauksissa, hygieniatuotteissa, rakennusmateriaaleissa ja tekstiileissä. Piloting alternatives for plastics -hanke kokoaa laajan suomalaisen ja kansainvälisen yritysjoukon viemään laboratorioissa kehitettyjä materiaaleja kohti teollisempaa tuotantoa. Hanketta rahoittavat Euroopan aluekehitysrahasto, VTT ja yritykset.

Muovi on erinomainen materiaali, jolla on paljon ainutlaatuisia ominaisuuksia esimerkiksi pakkaussovelluksissa. Muovin kulutuksen on arvioitu kaksinkertaistuvan seuraavan 20 vuoden aikana. Suurin haaste muovituotteilla on niiden heikko kierrätettävyys. Muovipakkauksista esimerkiksi vain 14 % kierrätetään, joten valtaosa muovista päätyy poltettavaksi tai kaatopaikoille ja valitettavasti väärin hävitettynä myös metsiin ja meriin (Ellen MacArthur -säätiö, 2017).

Kolmevuotisessa pilotointihankkeessa VTT vie yritysten kanssa kuitutuotteiden valmistusta kohti teollisen tuotannon mittakaavaa. Pilotointeja toteutetaan VTT:llä Jyväskylässä, jossa on käytettävissä muun muassa maailman ensimmäinen vaahtorainausprosessia hyödyntävä tutkimusympäristö. Pilotointikohteiksi on valittu kuitupohjaiset materiaalit, joilla voidaan korvata esimerkiksi elintarvikepakkauksissa, suodattimissa, tekstiileissä, pyyhintä-, hygienia- ja rakennusmateriaaleissa käytettäviä muoveja.

- Luomme projektissa uutta ymmärrystä biopohjaisista kuituverkostoista ja miten niitä räätälöimällä voimme valmistaa uudentyyppisiä, kierrätettäviä materiaaleja, jotka eivät kuormita ympäristöä, kertoo tutkimusalueen johtaja Jani Lehto VTT:ltä.

Laboratoriosta pilotoinnin kautta tuotekehitysvaiheeseen

Uusien materiaalien tutkimuksessa haasteena on valita runsaasta raaka-aine- ja valmistusvaihtoehdoista mielenkiintoisimmat ja lyhentää aikaa, joka kuluu laboratoriomittakaavassa saatujen tulosten skaalaamisessa kaupalliseen tuotantomittakaavaan. Hankkeen kehitystyön tuloksena saadaan asiantuntemusta erilaisista raaka-aineista, laitteista ja valmistusteknologioista. Kehitystyön pohjalta yritykset voivat siirtyä erilaisten ratkaisujen tuotekehitysvaiheeseen yritysvetoisissa hankkeissa.

Piloting alternatives for plastics -hanke käynnistyi 1.4.2020 ja päättyy 31.3.2023. Sen kokonaisbudjetti on 6,7 miljoonaa euroa. Hanke toteutetaan Keski-Suomen liiton koordinoiman Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR), VTT:n ja yritysten rahoituksella.
Hankkeeseen osallistuu 52 yritystä Suomesta ja muualta Euroopasta. Suomesta on mukana yhteensä 28 yritystä, joista 18  on pieniä ja keskisuuria yrityksiä.

Projektin yrityskumppanit

Ahlstrom-Munksjö Glassfibre Oy, Andritz Küsters GmbH, Anpap Oy, Berndorf Band GmbH, Betolar Oy, BillerudKorsnäs AB, CH-Polymers Oy, CP Kelco Oy, DAIO Paper Corporation, Domtar Paper CO LLC, DS Smith Paper Limited (GBCE), Elomatic Consulting & Engineering Oy, Epira Oy, Essity Hygiene & Health AB, Evergreen Packaging LLC, Fiber-X Finland Oy, Huhtamäki Oyj, Ibema Cia Brasileira de Papel, Kemira Oyj, Kimberly-Clark Corp., Kuraray Europe GmbH, Lenzing AG, MegaTrex Oy, Metsäliitto Osuuskunta, Moorim P&P CO. Ltd, Nalco Finland Oy, Neenah Gessner GmbH, OrganoClick AB, Pankakoski Mill Oy, Paptic Oy, Pixact Oy, ProSolve Oy, P.T. Pukit Muria Jaya (BMT), PT. Riau Andalan Pulp and Paper - APRIL Group, Sappi Netherlands Services BV, Serres Oy, Solenis LLC, Sonoco-Alcore Oy, Spinnova Oy, Stora Enso Oyj, Sulzer Pumps Finland Oy, Suominen Oyj, Södra Skogsägarna, Termex-Eriste Oy, TetraPak Packaging Solutions AB, Trinseo Europe GmbH, UPM-Kymmene Oyj, Valmet Technologies Oy, Visuvari Oy, Vologda Pulp LLC, Weidmann Electrical Technology AG ja Wetend Technologies Oy.

MEDIAMATERIAALI

KUVA: VTT:llä toimii ensimmäinen vaahtoprosessia hyödyntävä tutkimusympäristö (Kuvalähde: VTT).

Harri Kiiskinen, johtava tutkija
harri.kiiskinen@vtt.fi, puh. 040 527 3853

Kristian Salminen, teknologiapäällikkö
kristian.salminen@vtt.fi, puh. 040 724 3816

Jani Lehto, tutkimusalueen johtaja
jani.lehto@vtt.fi, puh. 040 830 4435

Paula Bergqvist, viestinnän asiantuntija
Puh. 020 722 5161, paula.bergqvist@vtt.fi
www.vttresearch.com

VTT on visionäärinen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiokumppani. Tartumme globaaleihin haasteisiin ja luomme niistä kestävän kasvun mahdollisuuksia. Autamme yhteiskuntaa kehittymään ja yrityksiä kasvamaan teknologisten innovaatioiden avulla – ajattelemme beyond the obvious. Meillä on yli 75 vuoden kokemus huippututkimuksesta ja tieteeseen perustuvista tuloksista.

VTT luo vaikuttavuutta, kun innovaatiot ja liiketoiminta kohtaavat.

VTT – beyond the obvious

Lue lisää: www.vttresearch.com,  Twitter @VTTFinland, Facebook, LinkedIn, YouTube ja Instagram