VTT kysyy kuluttajilta: Millainen on kodin hyvä valaistus? Osaatko valita oikean valonlähteen?

VTT kartoittaa verkkokyselyn avulla, miten kotien valaistus on hoidettu, millainen valaistuksen pitäisi olla ja onko kuluttajilla riittävästi tietoa nykyisistä valonlähteistä.

Led-valaistuksen lisääntyminen ja perinteisten hehkulamppujen poistuminen markkinoilta luovat tarpeita asiantuntevalle valaistussuunnittelulle myös kodeissa. Yhä useammin valaistus myös integroituu osaksi kodin automaatiojärjestelmää. Oman lisänsä tuovat myös tulevaisuuden energiansäästötavoitteet. Kotien valaistuksen laatua ei kuitenkaan ole säädelty normeilla tai standardilla ja valaistuksen toteuttaminen jääkin pääosin asukkaan itsensä tehtäväksi.

Kuluttajakysely on osa VTT:n projektia, jossa selvitetään kotien valaistuksen nykytilaa rakennuttajan, suunnittelijan sekä käyttäjän näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on saada kuva kotivalaistuksen nykytilasta sen kehittämisen perustaksi.

Kyselyyn vastaaminen kestää noin 10 minuuttia. Kysely päättyy 30.11.2012. Vastaajien kesken arvotaan laadukkaita led-käsivalaisimia.

Kysely verkossa: http://kotivalaistus.vtt.fi/kysely

Jaakko Ketomäki, erikoistutkija
puh. 020 722 4928, jaakko.ketomaki@vtt.fi

________________________________________________________________________________________________________

VTT - 70 vuotta teknologiaa yhteiskunnan ja elinkeinoelämän hyväksi

VTT (Teknologian tutkimuskeskus VTT) on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. VTT:llä työskentelee 3100 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 290 M€. VTT:n päätoimipisteet ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.
Lue ja katso lisää VTT:n historiasta ja visiosta 2020.