VTT:lähtöinen KeepLoop-mobiilimikroskooppi aktiivisessa opetuskäytössä Tampereella

VTT:n kehittämä ja KeepLoop Oy:n kaupallistama mobiilimikroskooppi on ollut aktiivisessa opetuskäytössä Tampereella Kämmenniemen koulussa, joka hankki ensimmäiset KeepLoop-mikroskooppinsa jo pari vuotta sitten. Erityisen innostavaa laitteen käyttö on ollut kuvataiteessa ja mediaopetuksessa.

“Mobiilimikroskoopilla on mahdollista nähdä, tutkia ja kuvata niin kuvia kuin videoitakin kohteista, joita ihmissilmällä ei näe. Laitteella on mahdollista nähdä jopa alle sadasosamillimetrin kokoisia piirteitä”, kertoo erikoistutkija Jukka-Tapani Mäkinen VTT:ltä.

“Alunperin mobiilimikroskooppiamme on hyödynnetty muun muassa graafisen teollisuuden laadunvalvonnassa ja turvamerkintöjen tarkastamisessa, mutta parin viime vuoden aikana opetuskäyttö on noussut yhdeksi merkittävimmistä sovelluskohteista”, toteaa KeepLoopin hallituksen puheenjohtaja Jaakko Raukola

“KeepLoopia käytetään biologiassa, mutta yllättäen suurinta käyttö on ollut kuvataiteen ja median opetuksessa”, huomaa rehtori Pekka Jokela Tampereen Teiskon Kämmenniemen koulusta.

Vaikka oppilaat ovat tottuneet ottamaan kännykkäkamerakuvia, heille on KeepLoopin myötä avautunut opettajiensa mukaan aivan uusi ja innostava maailma. Mikroskooppikuvia on otettu esimerkiksi kasveista, kivistä, tekstiileistä, hiuksista ja lumihiutaleista.

“Osa kuvista jatkotyöstetään kuvankäsittelyohjelmien avulla, mutta jotkut otokset ovat niin upeita, värikkäitä ja tarkkoja, että pelkkä kuvan tulostus valokuvapaperille riittää”, sanoo kuvataiteen opettaja Paulamari Hellemaa-Seppänen.

Opettajat ovat hankkineet mobiilimikroskooppeja myös omaan käyttöönsä ja hyödyntäneet niitä vapaa-aikanaan. “KeepLoop-mikroskooppikuvia on käytetty luontokuvauksen lisäksi myös punkkien tunnistamiseen iholta ja vaikkapa suksien pohjan tarkastelussa talvella”, Hellemaa-Seppänen kertoo.

Seuraavaksi Kämmenniemen koulu aikoo laajentaa helppokäyttöiseksi ja varmatoimiseksi koettua KeepLoopin käyttöä myös kemian opetukseen.

Jukka-Tapani Mäkinen, erikoistutkija
jukka-tapani.makinen@vtt.fi

KeepLoop Oy
Jaakko Raukola, hallituksen puheenjohtaja
tel. +358 40 5272 684
jaakko.raukola@keeploop.com
www.keeploop.com

Milka Lahnalammi-Vesivalo
Viestintäpäällikkö
milka.lahnalammi-vesivalo@vtt.fi

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on yksi Euroopan johtavista tutkimus- ja teknologiaorganisaatioista. Tuotamme teknologiseen ja tieteelliseen osaamiseemme pohjautuvia innovaatiopalveluja asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme. Käytämme vuosittain 4 000 000 tuntia aivovoimaa uusien älykkäiden teknologioiden, kilpailukykyä tehostavien ratkaisujen sekä innovatiivisten palvelujen tuottamiseen. Lue lisää: www.vtt.fi  Twitter @VTTFinland, Facebook, LinkedIn, YouTube ja Instagram.