VTT:n allergiarokotteen kehitystyölle kansainvälinen palkinto

VTT:n patentoima palkittu teknologia auttaa elimistöä kehittämään vastustuskykyä allergiaa aiheuttaville aineille. VTT:n teknologiaan perustuvia uuden sukupolven allergiarokotteita kehittää ja kaupallistaa VTT:n spin-off-yhtiö Desentum Oy. Ensimmäiset allergiarokotteet voivat olla markkinoilla noin viiden vuoden kuluttua.

Eurooppalaisten t&k-organisaatioiden etujärjestö EARTO myönsi VTT:lle innovaatiopalkinnon allergiarokotteen pohjana olevan teknologian kehittämisestä. Palkinto jaettiin Brysselissä keskiviikkona 4.12. VTT sai EARTO:n innovaatiopalkinnon myös viime vuonna, tällöin bioöljyn tuotantomenetelmän kehittämisestä.

”Allergiarokotteen taustalla oleva innovaatio on hyvä esimerkki siitä, millaista yhteiskunnallista vaikuttavuutta tieteellä ja teknologialla voi olla. Noin 300 jäsenorganisaationsa joukosta EARTO myönsi innovaatiopalkinnon VTT:lle jo toistamiseen, mikä kertoo meillä tehtävän tutkimus- ja kehitystyön kansainvälisestä tasosta ja vaikuttavuudesta”, toteaa VTT:n tutkimusjohtaja Johanna Buchert.

VTT:n patentit perustuvat allergeenin eli allergiaa aiheuttavan proteiinin rakenteen muuttamiseen geenitekniikan avulla siten, että se aiheuttaa alkuperäistä allergeenia vähemmän allergiaoireita, mutta toimii silti siedätyshoitona.

Kehitystyön taustalla on VTT:n, Itä-Suomen yliopiston ja HYKS Iho- ja allergiasairaalan yhteistyöprojektissa tehty tieteellinen läpimurto. Tutkijat määrittivät, miten allergeeni ja elimistössä muodostuva vasta-aine sitoutuvat toisiinsa. He näyttivät ensimmäisenä sidoksen tarkan 3D-rakenteen, joka osoittautui erilaiseksi kuin mitä tutkijat maailmalla ovat aiemmin olettaneet.

Allergiarokotetta kehittävän ja kaupallistavan VTT:n spin-off-yhtiö Desentum Oy:n tavoitteena on aloittaa ensimmäisen vaiheen kliiniset kokeet vuoden sisällä, jolloin ensimmäiset allergiarokotteet voisivat olla markkinoilla arviolta viiden vuoden kuluttua. Ensimmäisistä rokotteista odotetaan apua muun muassa kasvien siitepölyjen, eläinpölyn ja joidenkin ruoka-aineiden aiheuttamista allergioista kärsiville.

Allergioiden on arvioitu kuuluvan teollistuneissa maissa viiden eniten kustannuksia aiheuttavan sairausryhmän joukkoon. Euroopassa arvioidaan olevan yli 80 miljoonaa eri allergioista kärsivää ihmistä, ja Yhdysvalloissa vastaava luku on 65 miljoonaa. Euroopassa n. 25 % väestöstä kärsii allergisesta nuhasta. Uusien allergiarokotteiden markkinoiksi on arvioitu Euroopassa noin 366 miljoonaa euroa ja maailmanlaajuisesti noin 700 - 800 dollaria.

EARTO (European Association of Research and Technology Organisations) on eurooppalaisten, sopimustutkimusta tekevien teknologia- ja tutkimusorganisaatioiden etujärjestö. Järjestöllä on merkittävä rooli yhteydenpidossa mm. Euroopan komissioon erityisesti tutkimusasioiden osalta. EARTO edistää toiminnallaan noin 300 jäsenorganisaationsa t&k-liiketoimintaa.

Katso video allergiarokotteesta: http://www.vtt.fi/img/video/vtt_allergy_vaccine.mp4

VTT = Teknologian tutkimuskeskus VTT

Johanna Buchert, tutkimusjohtaja
johanna.buchert@vtt.fi

Kristiina Takkinen, tutkimusprofessori
kristiina.takkinen@vtt.fi

Pekka Mattila, toimitusjohtaja, Desentum Oy
pekka.mattila@desentum.fi

VTT (Teknologian tutkimuskeskus VTT) on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. Joka kolmas suomalainen teknologiainnovaatio sisältää VTT:n osaamista. VTT:llä työskentelee 3100 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 290 M€. VTT:n päätoimipisteet ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.