VTT:n mobiililaite havaitsee rytmihäiriöt ja auttaa estämään aivoinfarkteja

VTT:n kehittämällä kännykkäsovelluksella ja pienikokoisella lisälaitteella voidaan ehkäistä aivoinfarkteja jo oireettoman sydämen eteisvärinän ilmaantuessa. Rytmihäiriöt tunnistavaa mobiililaitetta on kokeiltu parin vuoden ajan hyvin tuloksin käytännössä Turun yliopistollisen keskussairaalan kanssa.

Sydämen rytmihäiriöt jäävät usein diagnosoimatta, jos oireita ei ilmene sydänfilmin seurannassa ns. Holter-tutkimuksessa.

”VTT:n mobiililaitteella käyttäjä voi tehdä EKG-rekisteröinnin heti, kun rytmihäiriön tai muita sydänoireita ilmenee. Laite soveltuu myös sydänpotilaiden leikkausta edeltävään ja sen jälkeiseen monitorointiin kotona. Potilaan ei tarvitse olla sairaalassa, sillä data menee kännykästä automaattisesti pilvipalvelun kautta hoitohenkilökunnalle”, kertoo johtava tutkija Timo Varpula VTT:ltä.

Rytmihäiriöistä tieto kännykkään

Helppokäyttöinen Beat2Phone-laite mittaa tarkasti käyttäjänsä sykkeen ja sykevälivaihtelun, joiden avulla voidaan paljastaa rytmihäiriöiden lisäksi myös ylikuormittava stressitila. Korkea leposyke ja matala sykevälivariaatio indikoivat stressiä.

Android-puhelimeen soveltuva ohjelmisto ja lisälaite mittaa EKG-signaalin erittäin suurella resoluutiolla, havaitsee signaalista yksittäisen sydämenlyönnin ja mittaa peräkkäisten lyöntien väliset intervallit. Laitteessa on myös asento- ja aktiivisuusanturi. Beat2Phone-laite on miellyttävä pitää joustavan sykevyön ansiosta.

Mobiililaite on ollut koekäytössä TYKSin sydänpotilaiden lisäksi myös sydänongelmista kärsivillä huippu-urheilijoilla, jotka ovat olleet laitteeseen erittäin tyytyväisiä. Huippu- ja aktiiviurheilijoiden on muutenkin syytä tarkkailla sydänfilmiään, sillä EKG:n muutokset voivat indikoida mm. sydänlihastulehdusta.

Koekäyttäjiä tutkimuksessa on ollut toistaiseksi noin 30, joista osa on käyttänyt laitetta myös öisin. Koehenkilöiksi on otettu henkilöitä, jotka ovat valittaneet sydänoireista, mutta joilla ei aiempien Holter-tutkimusten aikana ole ollut oireita.

Laitteen avulla löydettiin eteisvärinää, rytmihäiriöitä ja sydämen johtumishäiriö. Nämä henkilöt ovat päässeet tarkempiin tutkimuksiin näytettyään Beat2Phonellä rekisteröityjä sydänfilmejään lääkärille. Myös vaarattomista rytmihäiriöistä kärsineiden elämänlaatu on mittauslaitteen ansiosta parantunut epätietoisuuden hälvettyä. Tutkimus jatkuu edelleen.

Laite sopii muihinkin sovelluksiin, esimerkiksi uniapneasta, kärsiville.

Beat2Phonella ei ole vielä lääkintälaitehyväksyntää. Kuluttajien ulottuville laitteen arvioidaan tulevan puolen vuoden kuluttua.

Laitteen potentiaalisten käyttäjien määrä kasvaa ikääntyvien ihmisten osuuden kasvaessa. Noin 5 % väestöstä kärsii sydämen rytmihäiriöistä. Rytmihäiriöitä esiintyy noin 12 %:lla yli 60-vuotiaista. Myös aktiivisesti kestävyysliikuntaa harrastavien määrä on jatkuvasti nousussa.

Katso video: https://www.youtube.com/watch?v=KuUijIKJxa0

www.beat2phone.com

Timo Varpula, johtava tutkija

timo.varpula@vtt.fi

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö. Tuotamme tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaillemme ja kumppaneillemme, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. Käytämme 4 miljoonaa tuntia vuodessa aivovoimaa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen. VTT:n löydät sosiaalisen median kanavilta: Facebook, LinkedIn, YouTube ja Twitter @VTTFinland.