VTT:n puolijohdekehitykselle merkittävä EU-rahoitus – tukee puolijohdeteollisuuden kasvua

EU:n sirusäädöksen (EU Chips Act) toimielin Chips JU on tehnyt päätöksen rahoittaa eurooppalaisia puolijohteiden pilottilinjaesityksiä. VTT on mukana kahdessa nyt käynnistyvässä pilottilinjassa. VTT:n saaman rahoitusosuuden avulla hankitaan laitteita Otaniemeen rakennettavaan yhteiskäyttöiseen Kvanttinovan puhdastilaan. Pilottilinjat tukevat eurooppalaista siruteknologiakehitystä sekä sirutuotannon kasvutavoitteita, ja niiden kautta Suomi nivoutuu voimakkaasti eurooppalaiseen puolijohdeteollisuuden ekosysteemiin. VTT:n yhteiskäyttöisen puhdastilan avulla kotimaiset yritykset voivat kehittää ja pilotoida mikroelektroniikan komponentteja.

VTT on mukana kahdessa nyt käynnistyvässä eurooppalaisessa pilottilinjahankkeessa, joiden tavoitteena on vahvistaa eurooppalaisen puolijohdetoimialan kehitystä. Eurooppalaisia rahoituksen saaneita suuria pilottilinjoja FAMESia ja NanoIC:tä vetävät ranskalainen CEA-Leti sekä belgialainen imec. Pilottilinjat kehittävät uusia puolijohdeprosesseja ja -teknologioita, jotka ovat tarjolla yrityksille tuotteiden kehittämiseksi ja skaalaamiseksi tuotantoon. Kehitettävät teknologiat sisältävät uusinta transistoriteknologiaa ja rf-teknologiaa sekä uusia muistiteknologioita.

EU:n ja Suomen valtion myöntämä 32 miljoonan euron rahoitusosuus sijoitetaan VTT:n yhteiskäyttöisen puhdastilan laitteistoihin ja puolijohdevalmistusprosessien kehittämiseen.

”EU:n sirusäädöksen tuore rahoitus yhdessä Suomen hallituksen viime syksynä myöntämän rahoituksen kanssa takaavat sen, että me Suomessa olemme osa tärkeitä eurooppalaisia puolijohdetoimialan pilottilinjoja. Kehitys tukee ja vahvistaa Euroopan roolia globaalissa sirumarkkinassa, ja tuo Suomen osaksi tätä ekosysteemiä. Samalla se palvelee kotimaisten puolijohdealan yritysten kasvutavoitteita Suomessa”, kertoo Tauno Vähä-Heikkilä, VTT:n mikroelektroniikan ja kvanttiteknologioiden tutkimusalueen johtaja.

Eurooppalaisten pilottilinjojen rakentaminen on jo alkanut ja kiihtyy rahoituksen vahvistumisen myötä.  VTT:llä eurooppalaisten pilottilinjojen laitteet, toiminnot ja palvelut sijoitetaan Kvanttinovaan, mikroelektroniikan ja kvanttiteknologian TKI-keskittymään, joka rakentuu Espoon Otaniemeen lähivuosina. Lisäksi laitteita sijoitetaan Otaniemessä jo sijaitsevaan mikro- ja nanoteknologian keskukseen Micronovaan. Palveluita avataan yrityksille asteittain. Ensimmäiset puolijohteiden prosessit saadaan käynnistymään Suomessa vuoden 2026 lopulla.

Sirusäädöksen tuoreet rahoituspäätökset sekä niiden mahdollistamat VTT:n laitehankinnat tukevat kotimaisen puolijohdealan vahvimpia osaamisalueita, erityisesti uusia materiaaleja ja ALD-teknologiaa uusiin muistisovelluksiin ja rf-teknologiaa.

”Kvanttinovan yhteiskäyttöinen puhdastila avaa suomalaisille yrityksille mahdollisuuden uusien materiaalien, teknologioiden ja innovaatioiden kehittämiseen uusiin tuotteisiin ja uusille markkinoille ilman suuria investointeja. Sen kautta kotimaiset yritykset pääsevät hyödyntämään myös suurten eurooppalaisten toimijoiden CEA-Letin ja imecin palveluja ja prosesseja”, kertoo VTT:n tutkimuspäällikkö Pekka Pursula.

Mediamateriaali:

Kuva: Mikro- ja nanoteknologian keskus Micronova. VTT:llä eurooppalaisten pilottilinjojen laitteet, toiminnot ja palvelut sijoitetaan Kvanttinovaan, mikroelektroniikan ja kvanttiteknologian TKI-keskittymään, joka rakentuu Espoon Otaniemeen lähivuosina. Lisäksi laitteita sijoitetaan Otaniemessä jo sijaitsevaan mikro- ja nanoteknologian keskukseen Micronovaan.

Tauno Vähä-Heikkilä, mikroelektroniikan ja kvanttiteknologioiden tutkimusalueen johtaja, VTT
tauno.vaha-heikkila@vtt.fi, puh.
040 758 7941

VTT on visionäärinen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiokumppani. Tartumme globaaleihin haasteisiin ja luomme niistä kestävän kasvun mahdollisuuksia. Autamme yhteiskuntaa kehittymään ja yrityksiä kasvamaan teknologisten innovaatioiden avulla – ajattelemme beyond the obvious. Meillä on yli 80 vuoden kokemus huippututkimuksesta ja tieteeseen perustuvista tuloksista. VTT luo vaikuttavuutta, kun innovaatiot ja liiketoiminta kohtaavat.

VTT – beyond the obvious

Lue lisää: vttresearch.com/fiLinkedIn,  FacebookYouTube, X ja Instagram