VTT:n ratkaisu ehkäisee lumikuormien aiheuttamia sähkökatkoja

VTT on kehittänyt anturiratkaisun, jolla sähkölinjoille kertyvää lumimäärää voidaan seurata reaaliaikaisesti. Ratkaisu on nyt koekäytössä E.ON Kainuun Sähköverkko Oy:n kanssa Kajaanin seudulla. Ratkaisu tuo huomattavia kustannussäästöjä sekä käyttövarmuutta, kun ongelmia voidaan ennakoida ja korjaustoimet kohdistaa täsmällisesti.

Lumi kertyy erityisesti tiettyihin kohtiin, jotka kattavat noin 10 % sähkölinjoista, ja rasittaa näin niiden kestävyyttä. Kun anturit asennetaan näille kohdille linjoja, lumikuormien kertymistä voidaan seurata reaaliaikaisesti web-pohjaisesta palvelusta, ja reagoida nopeasti ja täsmällisesti.

Tämä tuo huomattavia kustannussäästöjä myös sen vuoksi, että aikaisemmin lumikuormien kertymistä on seurattu helikopterilentojen avulla. Nyt kunnossapitoa voidaan ennakoida, kohdistaa korjaustoimet täsmällisemmin ongelmakohtiin ja vähentää linjavaurioita sekä ehkäistä sähkönjakelun katkeamisia.

E.ON Kainuun Sähköverkko Oy suunnittelee ensi vaiheessa asentavansa anturit niille kohdin sähköverkkoa, joille lumi kokemusten mukaan todennäköisimmin kertyy. Sähköyhtiölle on tärkeää, että anturien huoltoväli on pitkä.

”Näin saamme selkeän tiedon siitä, minne huoltotoimia pitää kohdentaa ilman, että lähdemme helikopterilla maastoon tarkistamaan verkkoja”, kertoo E.ON Kainuun Sähköverkko Oy:n verkostopäällikkö Jouni Huusko.

Anturit perustuvat uuteen teknologiaan, jonka VTT patentoi EU:n lisäksi Venäjällä, Kanadassa ja USA:ssa. Menetelmä yhdistää langattoman tiedonsiirron, energiaomavaraisen mittauksen ja reaaliaikaisen on-line tiedonsiirron pienikokoiseen ja nopeasti asennettavaan pakettiin. Laite on rakennettu sähköjohdoissa yleisesti käytettävän lintupallon sisään, jolloin asentajilla on jo toimivat työkalut ja menetelmät valmiina.

”Nyt haemme projektiin kaupallisia toimijoita sekä valmistuksen että liiketoiminnan osalta”, kertoo erikoistutkija Klaus Känsälä VTT:ltä.

VTT:n tavoitteena on päästä tuotteella kaikille patentilla suojatuille markkina-alueille.

Klaus Känsälä
klaus.kansala@vtt.fi

VTT (Teknologian tutkimuskeskus VTT) on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. VTT:llä työskentelee 3100 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 290 M€. VTT:n päätoimipisteet ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.