VTT:n tutkijat tunnistivat suolistobakteereja, joiden väheneminen vaikuttaa tyypin 1 diabeteksen syntymiseen

Tulokset antavat uusia mahdollisuuksia sairauden ennaltaehkäisyyn

Uudet VTT:n tutkimusprofessori Matej Orešičin johdolla tehty tutkimus osoittaa, että tiettyjen bakteerien määrä elimistössä vähenee ennen tyypin 1 diabeteksen puhkeamista. PloS Computational Biology -lehdessä 27.10.2011 julkaistut tutkimustulokset avaavat uusia mahdollisuuksia diabeteksen ehkäisemiseen jo sairauden etenemisen varhaisessa vaiheessa.

VTT:n tutkijat havaitsivat DIPP - Type 1 Diabetes Prediction and Prevention -väestötutkimuksen yhteydessä, että aineenvaihdunnan säätelyhäiriöt ennakoivat nuoruusiän diabeteksen puhkeamista jo vuosia etukäteen. Tutkimustulokset julkaistiin vuonna 2008. Uudet tutkimukset valottavat nyt, millaiset elimistön molekyylitason muutokset vaikuttavat häiriöiden syntymiseen ja sairauden puhkeamiseen.

Molekyylitason muutoksia on selvitetty VTT:n tutkimusprofessori Matej Orešičin johtamassa tutkimuksessa, johon osallistuivat Eriika Savontaus Turun yliopistosta, Samuel Kaski Aalto-yliopistosta ja Mikael Knip Helsingin yliopistosta. Tutkimustulokset on julkaistu 27.10.2011 PloS Computational Biology -lehdessä.

Tutkimusryhmä toteutti kokeet NOD-hiirillä eli laihoilla diabeteshiirillä. Tutkijat havaitsivat, että niillä nuorilla NOD-hiirinaarailla, joilla myöhemmin puhkesi diabetes, on samankaltaisia aineenvaihduntamuutoksia, kuin diabetekseen sairastuneilla lapsilla ennen sairastumisen puhkeamista. Aineenvaihduntamuutoksia olivat sokeriaineenvaihduntaa säätelevän insuliinin erityksen lisääntyminen, elimistön energiansäätelyyn liittyvien plasma leptin- ja adiponektiini -hormonien määrän lisääntyminen ja Clostridium leptum -bakteerin määrän väheneminen.

Tutkimustulokset avaavat uusia mahdollisuuksia diabeteksen puhkeamisen ehkäisemiseksi sairauden etenemisen varhaisessa vaiheessa. Käynnissä olevissa jatkotutkimuksissaan VTT:n tutkijat selvittävät tiettyjen Clostridium leptum -bakteeriryhmään kuuluvien bakteerien vaikutusta tyypin 1 diabeteksen ehkäisemiseksi.

Tutkimusta ovat rahoittaneet Tekes, EU sekä Juvenile Diabetes Research Foundation.

Ympäristötekijöiden ja elimistön molekyylitason mekanismien vaikutuksista tyypin 1 diabeteksen kehittymiseen on toistaiseksi vähän tutkittua tietoa. Tulehdus- ja autoimmuunisairauksien määrä kasvaa nopeammin kuin muiden kansanterveydellisesti merkittävät sairaudet. Tyypin 1 diabetekseen sairastuvien alle viisivuotiaiden lasten määrän arvioidaan kaksinkertaistuvan Euroopassa vuosina 2005–2020.

Viite: M. Sysi-Aho, A. Ermolov, P. V. Gopalacharyulu, A. Tripathi, T. Seppänen-Laakso, J. Maukonen, I. Mattila, S. T. Ruohonen, L. Vähätalo, L. Yetukuri, T. Härkönen, E. Lindfors, J. Nikkilä, J. Ilonen, O. Simell, M. Saarela, M. Knip, S. Kaski, E. Savontaus, M. Orešič, Metabolic regulation in progression to autoimmune diabetes, PLoS Comp. Biol. 7 (10), e1002257 (2011). http://www.ploscompbiol.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pcbi.1002257

Matej Orešič, tutkimusprofessori
puh. 020 722 4491, matej.oresic@vtt.fi

Sakari Sohlberg
Tiedotuspäällikkö
sakari.sohlberg@vtt.fi

VTT on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. VTT:llä työskentelee 3100 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 290 M€. VTT:n päätoimipisteet ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.