VTT:n vetämä konsortio ja Lockheed Martin tekivät sopimuksen signaalitiedusteluteknologioiden kehittämisestä

Lehdistötiedote 22.11.2023

VTT:n vetämän tutkimus- ja yrityskonsortion jäsenet ovat allekirjoittaneet F-35-hävittäjähankintaan liittyvän epäsuoran teollisen yhteistyön raamisopimuksen Lockheed Martinin kanssa. Kolmevuotisessa projektissa konsortion jäsenet ja Lockheed Martin kehittävät menetelmiä ja teknologioita heikkojen ja vaikeasti havaittavien tutka- ja tietoliikennesignaalien ilmaisemista ja luokittelua varten. 21.11.2023 allekirjoitettu sopimus käynnistää pitkäaikaisen yhteistyön Lockheed Martinin, Suomen tutkimusyhteisön ja suomalaisen teollisuuden välillä, tarjoten hyötyjä kaikille osapuolille.

VTT:n vetämän konsortion muut jäsenet ovat Patria, Harp Technologies Oy, Aalto-yliopisto ja Tampereen yliopisto.

”Tavoitteena on yhdistää eri osapuolten osaaminen sekä teknologiset vahvuudet ja luoda kehittyneitä ratkaisuja ja edistyksellistä uutta osaamista, mitkä soveltuvat kotimaisen ja kansainvälisen puolustusteollisuuden tarpeisiin ja seuraavan sukupolven elektronisen tiedustelun tuotteisiin”, kertoo Sauli Eloranta, VTT:n Safe and connected society -tutkimusalueen johtaja.

Projektin avulla vahvistetaan myös kotimaisen osaamisen huoltovarmuutta yrityksissä ja yliopistoissa. Projekti auttaa päivittämään osaamista ja esimerkiksi houkuttelemaan uusia opiskelijoita aiheen pariin. Tätä kautta osaaminen siirtyy ajan kuluessa myös puolustusalan yrityksiin.

Epäsuorien teollisten yhteistyöhankkeiden kautta Lockheed Martin rakentaa suomalaisten yritysten ja korkeakoulujen kanssa toimialakumppanuuksia, jotka tarjoavat mahdollisuuksia kehittää ja edistää yhteistyötä pitkälle tulevaisuuteen.

”Yhteistyön käynnistymien on merkittävä askel VTT:lle ja koko Suomelle, ja olemme erittäin kiinnostuneita selvittämään myös muita yhteistyömahdollisuuksia Lockheed Martinin kanssa tulevaisuudessa. Teknologiayhteistyö tarjoaa meille mahdollisuuden kehittää jo ennestään vahvaa osaamistamme puolustusteknologioiden saralla ja lisätä yhteistyötä muiden puolustusalan toimijoiden kanssa”, Eloranta jatkaa.

VTT on vetäjänä kahdessa epäsuoran teollisen yhteistyön projektissa, joista toinen allekirjoitettiin nyt. Tavoitteena on allekirjoittaa myös toisen projektin raamisopimus kuluvan vuoden aikana ja käynnistää työ vuoden 2024 alussa. Kyseisessä projektissa kehitetään millimetriaaltoalueella toimivaa kuvantamisteknologiaa.

Lisätietoja VTT:n ja Lockheed Martinin yhteistyöstä VTT:n verkkosivuilla.

Sauli Eloranta, Safe and connected society -tutkimusalueen johtaja, VTT
Sauli.eloranta@vtt.fi, puh. 040 580 8664

Mediamateriaali:

Kuvateksti: Lockheed Martin F-35

Kuva: Lockheed Martin Aeronautics

Epäsuoran teollisen yhteistyön raamisopimus allekirjoitettiin 21.11. 2023.

Kuva: Lockheed Martin Aeronautics

Kirsi Jaatinen, viestintäpäällikkö
Puh. 020 722 6757, kirsi.jaatinen@vtt.fi

VTT on visionäärinen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiokumppani. Tartumme globaaleihin haasteisiin ja luomme niistä kestävän kasvun mahdollisuuksia. Autamme yhteiskuntaa kehittymään ja yrityksiä kasvamaan teknologisten innovaatioiden avulla – ajattelemme beyond the obvious. Meillä on 80 vuoden kokemus huippututkimuksesta ja tieteeseen perustuvista tuloksista. VTT luo vaikuttavuutta, kun innovaatiot ja liiketoiminta kohtaavat.

VTT – beyond the obvious

Lue lisää: vttresearch.com/fi,  Twitter @VTTFinland, Facebook, LinkedIn, YouTube ja Instagram