VTT:n visiopaperi: Mikä on resepti Suomen kasvukäänteen aikaansaamiseen?

Tiedote 13.6.2024

Jos pelaamme kortit Suomessa oikein, yrityksistä ja osaamisalueista vahvimmat ovat maailman menestyksiä vuoteen 2035 mennessä, ja luovat ympärilleen hyvinvointia niin Suomessa kuin globaalisti. VTT:n toimitusjohtaja Antti Vasara kutsui talouden ja liike-elämän tuntijoita keskusteluun Suomen kasvun reseptistä. Miten voimme yhdessä kääntää talouden kasvuun ja mitä emme saa mokata? Millä aloilla kasvu jo orastaa ja miltä kasvunäkymät näyttävät yritysten silmin? Tästä syntyi visio Täysin mahdollinen Suomi.

Teknologiat ja osaaminen ovat jo olemassa, ja siksi ennennäkemättömän tuottava, kasvava ja kestävä Suomi on täysin mahdollinen – parhaimmillaan jo vuosikymmenen päästä. Käänne parempaan on käynnissä, mutta se vaatii kipeästi tuekseen konkreettisia uudistuksia.

Suomen tulisi valita strategisesti tärkeät teknologiat, joihin valtio panostaa merkittävästi niin, että julkinen raha innostaa yritykset satsaamaan moninkertaisesti työhön ja tekemiseen Suomessa. Meillä on tietyillä aloilla pitkän linjan osaamista ja hienoja mahdollisuuksia tarjota ratkaisuja globaaleihin muutostrendeihin. Energiamurros, biomateriaalit ja ruokainnovaatiot, puolijohteet, langattomat verkot ja kaksoiskäyttötuotteet ovat meille mahdollisuus nousta maailman kärkeen.

Tesin toimitusjohtaja Pia Santavirta nostaa esiin, että suomalaisyritysten kasvupolku tyssää usein kansainvälisen skaalautumisen vaiheeseen. Erityisesti, kun puhutaan innovaatioista, jotka vaativat teollisia investointeja ja tehtaiden rakentamista, pääomaa vaaditaan moninkertainen määrä verrattuna digitaalisiin startupeihin. Siksi tarvitsemme uusia, entistä suurempia kasvurahastoja, jotka silloittavat kansainvälisestä skaalautumista. Tesin lisäksi työeläkeyhtiöt voisivat ottaa roolia kasvun tukemisessa, ja sijoittaa entistä enemmän kotimaahan. Myös säätiöillä voisi olla aiempaa isompi rooli, jota tulisi tukea verotuksellisesti. Lisäksi suuryritysten investoinnit, jotka Suomessa ovat huomattavasti Euroopan keskitasoa matalammalla, tulisi saada nousuun.

Meidän on keskityttävä mahdollisuuksiimme ja panostettava siihen, että parhaat alut ottavat tuulta alleen sekä löytävät rahaa ja osaajia kasvuun. Me VTT:llä teemme parhaamme sen eteen, että kasvun mahdollisuudet tulevat todeksi seuraavan vuosikymmenen aikana. Päättäjiltä, rahoittajilta ja yrityksiltä toivomme edelleen rohkeutta ja pitkänäköisyyttä satsata kestävän kasvun ja eksponentiaalisen toivon mahdollisuuksiin.

Visiopaperi Täysin mahdollinen Suomi:

Lisätietoja VTT:stä ja haastattelupyynnöt:

Liisa Hertz, viestintäpäällikkö
puh. 050 376 6613, liisa.hertz@vtt.fi

Teknologian tutkimuskeskus VTT on visionäärinen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiokumppani. Tartumme globaaleihin haasteisiin ja luomme niistä kestävän kasvun mahdollisuuksia. Autamme yhteiskuntaa kehittymään ja yrityksiä kasvamaan teknologisten innovaatioiden avulla – ajattelemme beyond the obvious. Meillä on yli 80 vuoden kokemus huippututkimuksesta ja tieteeseen perustuvista tuloksista. VTT luo vaikuttavuutta, kun innovaatiot ja liiketoiminta kohtaavat.

VTT – beyond the obvious

Lue lisää: vttresearch.com/fiLinkedIn,  FacebookYouTube, X ja Instagram