VTT:n weLearn-sovellus tukee oppimista: Oppimisympäristö laajenee luokan ulkopuolelle

VTT on kehittänyt opetuskäyttöön Android-tableteilla toimivan, ilmaisen weLearn-sovelluksen. Helppokäyttöisen pilvipalvelun tarkoituksena on tukea ja elävöittää oppimista laajentamalla oppimisympäristöä oppikirjoista lukemisen sijaan aitoon ympäristöön.

Opetus- ja koulutuskäyttöön soveltuva weLearn yhdistää monipuolisesti mobiiliteknologian, yhteisöllisyyden ja vuorovaikutteisen oppimisen. Sen avulla opitun tiedon jakaminen, käsittely ja kommentointi helpottuvat. Keskeinen idea sovelluksessa on sen helppokäyttöisyys ja nopea käyttöönotto, joka kestää vain viisi minuuttia latauksesta.

Opettaja ja oppilaat voivat ladata sovelluksen Google Play -marketista tabletteihinsa. Opettaja luo ”virtuaaliluokan”, joihin oppilaat liittyvät luokan koodin avulla. Opettaja voi luoda erilaisia multimediaan perustuvia tehtäviä luokkaansa, joita oppilaat suorittavat ottamalla kuvia, videoita tai äänileikkeitä mobiililaitteellaan. Oppilaat voivat myös lisätä tekstitietoa tallentamaansa mediaan tai vastata opettajan antamiin kysymyksiin. Opettaja voi omalla sovelluksellaan seurata oppilaiden tekemisiä ja määritellä tehtävän näkyvyyden halutessaan esimerkiksi koko luokalle.

Sovellus antaa opettajalle mahdollisuuden hyödyntää käyttäjän luomaa multimediaa opetuksen apuna ja näin lisätä oppilaiden motivaatiota. Lisäksi oppilaiden itse prosessoiman tiedon yhdistäminen oppikirjoista saatuun tietoon lisää oppimisen merkityksellisyyttä, kun tietoa voi käsitellä aidossa ympäristössä kirjoista lukemisen sijaan. Oppimisympäristö tulee myös henkilökohtaisemmaksi, sillä oppilas voi itse valita, millaista tietoa, missä muodossa ja mistä paikasta hän tuottaa.

Sovellusta voi hyödyntää kaikissa aineissa, kuten biologiassa ja maantieteissä, historiassa, kielissä, taideaineissa ja liikunnassa.

Tällä hetkellä weLearn-sovellus toimii valituissa Android-laitteissa.

VTT:n kehittämä sovellus perustuu VTT:n Smart Urban Spaces (SUS) ITEA2-projektissa kehitettyihin ratkaisuihin. weLearn on kehitetty yhteistyössä Oulun kaupungin ja oululaisen Metsokankaan koulun kanssa.

Kaikille ilmainen, tuore sovellus on ladattavissa Google Play -marketissa osoitteessa: https://play.google.com/store/apps/details?id=fi.vtt.welearn.tab&hl=fi

Tutkija Janne Lahti
janne.lahti@vtt.fi

Teknologiapäällikkö Tuomo Tuikka
tuomo.tuikka@vtt.fi

Sakari Sohlberg
Tiedotuspäällikkö
sakari.sohlberg@vtt.fi

________________________________________________________________________________________________________

VTT - 70 vuotta teknologiaa yhteiskunnan ja elinkeinoelämän hyväksi

VTT (Teknologian tutkimuskeskus VTT) on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. VTT:llä työskentelee 3100 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 290 M€. VTT:n päätoimipisteet ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.
Lue ja katso lisää VTT:n historiasta ja visiosta 2020.