VTT täsmentää lausunnonanto-ohjeistustaan oikeusasiamiehen linjausten mukaan

Eduskunnan oikeusasiamies on pyytänyt VTT:ltä selvitystä 31.1.2012 mennessä toimenpiteistään tutkijan sananvapautta koskevassa asiassa. Oikeusasiamiehen ratkaisussa lähdetään siitä, että VTT ajantasaistaa ohjeistuksensa. Lisäksi VTT:n tulee ilmoittaa, mihin korjaaviin toimenpiteisiin VTT on ryhtynyt sananvapauden loukkaamisen johdosta.

VTT suhtautuu oikeusasiamiehen huomautukseen vakavasti ja on aloittanut lausunnonantoa koskevan ohjeistuksensa tarkentamisen erillisessä työryhmässä, jossa on myös henkilöstön edustus. Sisällöltään ohjeistuksessa tullaan noudattamaan oikeusasiamiehen päätöksessä esiin tuotuja linjauksia ja painotetaan sananvapautta perusoikeutena. Työryhmän ehdotus käsitellään VTT:n yhteistoimintaelimessä, ja ohjeistus pyritään ottamaan käyttöön viimeistään 31.5.2012.

VTT pahoittelee tutkijoidensa sananvapauteen puuttumista. Tapahtumien johdosta tutkijalle annettu varoitus on mitätöity.

Oikeusasiamiehen 15.12.2011 tekemä päätös: http://www.eduskunta.fi/eoaratkaisut/eoah+3098/2010

Matti Karhunen
Lakiasiain johtaja, VTT
matti.karhunen@vtt.fi

Viestintäjohtaja, VTT

________________________________________________________________________________________________________

VTT - 70 vuotta teknologiaa yhteiskunnan ja elinkeinoelämän hyväksi

VTT (Teknologian tutkimuskeskus VTT) on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. VTT:llä työskentelee 3100 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 290 M€. VTT:n päätoimipisteet ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.
Lue ja katso lisää VTT:n historiasta ja visiosta 2020.