VTT tuo laajennetun todellisuuden yhdyskunta- ja rakennussuunnitteluun

Yhdyskunta- ja rakennussuunnittelun sähköiset työkalut ovat kehittyneet viime vuosina ripeästi. VTT:ssä on otettu kansainvälisestikin mitaten pitkiä askeleita eteenpäin ja kehitetty maailman ensimmäiset yhdyskunta- ja rakennussuunnitteluun tarkoitetut laajennetun todellisuuden sovellukset.  VTT:n kehittämän teknologian avulla toimisto- ja asuinrakennuksia voidaan istuttaa niiden oikeaan ympäristöön ja tarkastella kokonaisuutta paikan päällä jo suunnitteluvaiheessa esimerkiksi älypuhelimen näytöstä.

Haluaisitko tietää, millainen näkymä takapihaltasi tai parvekkeeltasi avautuu naapurikortteliin, kun sinne suunnitellut talot aikanaan valmistuvat? Entä miltä näyttää rakentamaton toimistotalo, kun vielä tyhjää tonttia kiikaroi älypuhelimen tai vaikkapa iPadin näytöltä?

Siinä muutama ns. laajennetun todellisuuden (AR - Augmented Reality) sovellus, joihin VTT:llä on pureuduttu jo yli kymmenen vuotta. Alun perin video- ja mobiilipeleihin kehitetylle teknologialle on yhdistettynä paikannussovelluksiin löytynyt uusia käyttökohteita muun muassa yhdyskunta-, rakennus- ja sisustussuunnittelussa.

VTT:n kehittämät käytännön sovellukset ovat ensimmäisiä maailmassa ja herättäneet kosolti myös kansainvälistä kiinnostusta.

Tuoreimpia kotimaisia esimerkkejä ovat Helsingin Jätkäsaareen suunnitellun Kämp Tower -tornitalon sekä Billnäsin ruukkialueen hotellihankkeen virtuaaliesittelyt, joita hyödynnettiin myös lautakuntakäsittelyissä. Molemmissa kohteissa rakennusten hahmotelmat istutettiin VTT:n kehittämän teknologian avulla niiden luonnolliseen ympäristöön. Samalla kokonaisuutta voitiin tarkastella paikan päällä muun muassa älypuhelinten kameranäytöiltä.

VTT pisimmällä käytännön sovelluksissa

VTT:n laajennetun todellisuuden alan tutkimusprofessorin Charles Woodwardin mukaan uusi virtualisointiteknologia tuo avartavia näkökulmia paitsi arkkitehtien ja suunnittelijoiden työhön myös koko yhdyskuntasuunnitteluun ja siihen liittyvään päätöksentekoon.

”Tällä tekniikalla kokonaisuus hahmottuu oikeissa mittasuhteissa ja paljon realistisempana kuin perinteisten suunnitteluohjelmien 3D-kuvilla ja pienoismalleilla. Laajennettu todellisuus on suunnittelun apuväline, mutta myös viestintätyökalu, jolla rakennushankkeista voidaan välittää aiempaa realistisempi kuva kuntalaispalautteen ja päätöksenteon tueksi”, Woodward tiivistää.

VTT:n kehittämästä AR-teknologiasta hyötyvät paitsi suunnittelutyön ammattilaiset myös tavalliset kodinsisustajat, jotka voivat sen avulla sommitella ja kalustaa esimerkiksi olohuoneensa kokonaan uusiksi. Kyseinen VividWorks Oy:n kehittämä ohjelmistosovellus on jo käytössä huonekaluketju Vepsäläisen verkkosivuilla.

Woodwardin mukaan kaupallinen kiinnostus VTT:n innovaatiota kohtaan kasvaa sitä mukaa, kun teknologialle löydetään uusia käyttökohteita. Potentiaalia on muun muassa kiinteistöhuollon ja kunnossapidon puolella. Teknologia kiinnostaa myös rakennusyhtiöitä ja suunnittelualan ohjelmistotaloja.

”Teknologia mahdollistaa esimerkiksi röntgennäkösovelluksen, jolla voidaan kartoittaa seinien ja paneelien takana olevien lvi-järjestelmien sijaintia. Näin voidaan vertailla kohteessa vallitsevaa tilannetta aiemmin tallennettuun tietoon ja havainnoida muutoksia”, Woodward kertoo.

Tutkimusprofessori
Charles Woodward
charles.woodward@vtt.fi

Videoita aiheesta:

________________________________________________________________________________________________________

VTT - 70 vuotta teknologiaa yhteiskunnan ja elinkeinoelämän hyväksi

VTT (Teknologian tutkimuskeskus VTT) on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. VTT:llä työskentelee 3100 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 290 M€. VTT:n päätoimipisteet ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.
Lue ja katso lisää VTT:n historiasta ja visiosta 2020.