VTT tutki ensimmäisen Ahvenanmaan saaristosta sukelletun oluen

VTT on tutkinut yhden viidestä olutpullosta, jotka sukellettiin viime kesänä arviolta 170 vuotta sitten uponneen laivan hylystä Ahvenanmaan saaristossa.

Oluesta saatiin selville useita vivahteita ja arvioita sen valmistustavastakin. Tutkimusta jatketaan avaamalla vielä toinen hylystä nostettu pullo.

VTT sai Ahvenanmaan maakuntahallitukselta tehtäväksi selvittää, millaisella reseptillä olut on valmistettu ja millaisella hiivalla käymisprosessi tapahtunut. Tavoitteena oli selvittää, millaista olut 1800-luvun alussa oli ja voidaanko sen valmistustapa selvittää uustuotantoa varten.

Tutkimus sisälsi oluen fysio-kemiallisten ominaisuuksien analysoinnin sekä oluen ja olutpullon ja -korkin mikrobiologiset ja DNA-analyysit. Pyrittiin eristämään mahdollisesti säilyneet elävät mikrobit.

Pullo sisälsi kaunista, vaalean kullansävyistä nestettä, joka tunnistettiin olueksi oluelle tyypillisten mallassokereiden, aromiyhdisteiden ja humalan takia.

Tutkitun pullon olut oli kärsinyt ajan saatossa ja pulloon kulkeutunut meriveden suola oli vaikuttanut sisältöön.

Oluesta löytyi kuolleita hiivasoluja merkkinä aikanaan tapahtuneesta käymisestä. Oluesta löydettiin myös eläviä maitohappobakteereita. Maitohappobakteereita esiintyi erityisesti ennen vanhaan panimohiivan rinnalla olutkäymisissä.

VTT:n tutkiman pullon sisältö oli ilmeisesti huonommassa kunnossa kuin sukelluksen yhteydessä rikkoutuneen pullon.

Tutkimusta jatketaan avaamalla vielä toinen hylystä nostettu pullo. Se antaa mahdollisuuksia uusiin tutkimuslöydöksiin. Tavoitteena on edelleen löytää myös eläviä hiivasoluja.

Annika Wilhelmson, asiakaspäällikkö
puh. 020 722 7113, annika.wilhelmson@vtt.fi

VTT on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. VTT:llä työskentelee 3100 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 290 M€. VTT:n päätoimipisteet ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.