VTT vahvistaa metallien 3d-tulostuksen pilotointiympäristöä: jauheet tuotekehityksen tulevaisuuden askel

Teknologian tutkimuskeskus VTT:n uusi plasmakäsittelylaitteisto vauhdittaa teollisuuden tuotantoprosesseja ja uusien tuotteiden syntymistä. Koko valmistusketju raaka-aineesta tuotteeksi nopeutuu ja virtaviivaistuu.

Materiaalikehitys on 3d-tulostuksen seuraava kehitysaskel. VTT:lle on asennettu 3d-tulostuksen jauheiden kehitykseen ja pilotointiin tarkoitettu plasmalaitteisto Tampereelle. Plasmakäsittelyllä vaikutetaan eri raaka-ainejauheiden ominaisuuksiin, esimerkiksi materiaalin juoksevuus saadaan 3d-tulostuslaitteistojen vaatimalle tasolle. Tulevaisuudessa plasmakäsittelyn rooli korostuu merkittävästi metalli-keraami -komposiittijauheiden prosessoinnissa.

Vastaavia laitteistoja on vain muutamia Euroopassa, ja ne ovat pääosin tutkimusosastojen omassa käytössä. VTT:n laitteisto on kaikkien hyödynnettävissä. VTT:n valmiudet tarjota erilaisia materiaalikoostumuksia teollisuuden ja tutkimusryhmien tarpeisiin laajenevat nyt huomattavasti. Plasmakäsittelylaitteesta hyötyvät erityisesti kone- ja laitevalmistajat sekä energiateollisuus. Myös tutkimuslaitokset ja korkeakoulut voivat hyödyntää sitä.

Uusi laitteisto on osa VTT:n jauhemaisten materiaalien pilotointiympäristöä. Tämä mahdollistaa pilot-mittakaavan demonstroinnin koko valmistusketjun jauheesta tuotteeksi.

”Tarjoamme helpon tavan viedä ideoita ja tutkimustuloksia selvästi lähemmäs teollista hyödyntämistä. Yhden luukun periaatteella toimiva pilotointiympäristömme nopeuttaa tulosten valmistumista merkittävästä. Mahdollistamme koko tuotantoketjun raaka-aineesta valmiin komponentin testaukseen, jolloin yrityksen oma tuotantoprosessi ei keskeydy,” sanoo tutkimustiimin päällikkö Tomi Lindroos VTT:ltä.

Mediamateriaalia:

Kuva: 1
Plasmalaitteisto

Kuva: 2
VTT:n jauheiden pilotointiympäristö: metallijauheiden valmistukseen ja jauheteknologiaan liittyviä laitteita

Tomi Lindroos, tutkimustiimin päällikkö
050 302 0227,
tomi.lindroos@vtt.fi

Milka Lahnalammi-Vesivalo
Viestintäpäällikkö
milka.lahnalammi-vesivalo@vtt.fi

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on yksi Euroopan johtavista tutkimus- ja teknologiaorganisaatioista. Tuotamme teknologiseen ja tieteelliseen osaamiseemme pohjautuvia innovaatiopalveluja asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme. Käytämme vuosittain 4 000 000 tuntia aivovoimaa uusien älykkäiden teknologioiden, kilpailukykyä tehostavien ratkaisujen sekä innovatiivisten palvelujen tuottamiseen. Lue lisää: www.vtt.fi  Twitter @VTTFinland, Facebook, LinkedIn, YouTube ja Instagram.