VTT vauhdittaa suomalaisen elektroniikkateollisuuden ekosysteemiä

VTT kehittää elektroniikkatoimialan innovaatioekosysteemiä, jonka tavoitteena on rakentaa pysyvä yhteistyömalli tukemaan suomalaisen elektroniikkateollisuuden yritysten kansainvälistä kilpailukykyä.

Ekosysteemin kulmakivinä toimivat soveltavan tutkimuksen projektit, jotka keskittyvät erityisesti puolijohde- ja fotoniikkateknologioiden jalostamiseen esikaupalliseen vaiheeseen ja yritysten hyödynnettäväksi. Avoimeen ekosysteemiin ja sen hankkeisiin mukaan liittyvät yritykset voivat hyödyntää ekosysteemiprojekteissa syntyviä teknologiakehityksen innovaatioita ja tuotteita omassa tuotekehityksessään ja kilpailuasemansa vahvistamisessa kansainvälisillä markkinoilla. Ekosysteemin tavoitteena on vahvistaa Suomen asemaa digitaalisten sovellusten ja tuotteiden, kuten esimerkiksi IoT –laitteiden ja antureiden kehittäjänä ja tuottajana.

Ekosysteemin toimintaa on käynnistetty vaiheittain vuoden 2018 kuluessa aloittamalla mm. piifotoniikan ja joustavan elektroniikan kehitykseen keskittyvät yritysyhteistyöprojektit. Elektroniikkaekosysteemin tutkimus- ja innovaatiotoiminta laajenee voimakkaasti lähikuukausina, kun valmisteilla olevat uudet innovaatiohankkeet käynnistyvät. Vuoden 2018 aikana käynnistyneiden ekosysteemiprojektien laajuus ylittää jo nyt 15 miljoonaa euroa.

”VTT:llä on teknologiaosaamisen lisäksi käytettävissä monipuoliset ja modernit tutkimusinfrastruktuurit, joiden avulla voimme kehittää uusia innovaatioita suomalaisten teknologiayritysten käyttöön. Seuraavien kolmen vuoden aikana investoimme vuositasolla useita miljoonia euroja puolijohde- ja fotoniikkateknologia-alustojen soveltavaan tutkimukseen. Innovaatioekosysteemin toiminnan käynnistäminen tukee tavoitettamme luoda pitkäjänteinen ja pysyvä toimintamalli, jossa tiiviissä yhteistyössä tuotamme tutkimuksemme kautta kansainvälisesti ainutlaatuista lisäarvoa ekosysteemin yrityskumppaneille”, toteaa VTT:n tietointensiiviset tuotteet ja palvelut liiketoiminta-alueen tutkimusjohtaja Mikko Merimaa.

”Investoinnit Micronovan puhdastilaympäristön ja laitekannan kehitykseen tukevat perustutkimuksen ja soveltavan tutkimuksen lisäksi yritysten tuotekehitystarpeita ja teollista piensarjavalmistusta. Voimme auttaa yrityksiä kehittämään ja tuottamaan uusia puolijohde- ja fotoniikkakomponentteja hyödyntämällä VTT:n teknologia-alustoja, prosesseja ja maailmanluokan valmistusympäristöä. Yhteistyössä VTT:n ja piensarjatuotantoon erikoistuneen VTT:n tytäryhtiön VTT Memsfab Oy:n kanssa yritykset voivat minimoida uusien tuotteiden kehitykseen tarvittavan ajan, kustannukset ja T&K-riskit”, jatkaa VTT Memsfab Oy:n toimitusjohtaja Howard Rupprecht.

Ensimmäinen elektroniikkateollisuuden innovaatioekosysteemin jäseniä yhteen kokoava sidosryhmätapahtuma järjestetään Otaniemessä 29.11. Tapahtumassa kerrotaan VTT:n suunnitelmista ja investoinneista innovaatioekosysteemin aktivoimiseksi ja yritysten kansainvälisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi. Lisäksi tapahtumassa kuullaan Suomen elektroniikkatoimialan veturi- ja kasvuyritysten puheenvuorot puolijohde- ja fotoniikkatutkimuksen tarpeista kilpailuun vastaamiseksi kansainvälisillä markkinoilla.

Lisätietoa tapahtumasta löydät täältä.

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy

Jyrki Kiihamäki, Co-Creation Manager

puh.040 5069276, jyrki.kiihamaki@vtt.fi

Jussi Paakkari, Vice President, Sensing and integration
puh. 040 5485286, jussi.paakkari@vtt.fi

Leena Rantasalo, viestintäpäällikkö
Puh. 050 300 7980, leena.rantasalo@vtt.fi

VTT Oy on yksi Euroopan johtavista tutkimus-, kehitys- ja innovaatio-organisaatioista. Autamme yrityksiä ja yhteiskuntaa menestymään ja uudistumaan soveltavan tutkimuksen keinoin. Asiakkaamme ja samalla koko yhteiskunta saavat parhaan hyödyn VTT:stä, kun ratkaisemme maailmanluokan osaamista vaativia haasteita yhdessä ja muutamme ne liiketoimintamahdollisuuksiksi. Lue lisää: www.vtt.fi  Twitter @VTTFinland, Facebook, LinkedIn, YouTube ja Instagram. Kuvat ja videot löydät VTT:n kuvapankista.