Wärtsilä aloittaa yt-neuvottelut lomautusten jatkamisesta

Wärtsilä Finland, Lehdistötiedote, 18.9.2020 klo 11.30

Teknologiayhtiö Wärtsilä kertoi 2.4. määräaikaisia lomautuksia koskevien yhteistoimintaneuvotteluiden aloittamisesta minimoidakseen koronapandemian aiheuttamia toimintaansa kohdistuvia negatiivisia vaikutuksia. Kuluvan puolen vuoden aikana koronapandemian vaikutukset eivät ole lieventyneet ja myös työn määrä on tilapäisesti vähentynyt. Sen vuoksi yhtiö on tänään 18.9. antanut uuden neuvotteluesityksen määräaikaisten lomautusten jatkamisesta.

Yhteistoimintaneuvotteluiden piirissä ovat Wärtsilän kaikki yhtiöt, toimipaikat ja henkilöstöryhmät Suomessa. Suunnitelmat kohdistuvat niihin henkilöihin, joiden 8.4. päättyneiden yt-neuvotteluiden lopputuloksena annetut lomautusten enimmäismäärät ovat täyttyneet tai täyttymässä. Lomautukset olisivat kestoltaan enintään 90 päivää ja niiden määrä eri toiminnoissa, yhtiöissä sekä paikkakunnilla täsmentyy yhteistoimintaneuvottelujen aikana.

Wärtsilä työllistää Suomessa noin 3700 henkilöä, joista 2850 työskentelee Vaasassa, 500 Helsingissä ja 350 Turussa. Tuotannosta noin 99 prosenttia menee vientiin.

Hannu Mäntymaa
Wärtsilä Finland Oy