Kemikaaleillako maatalouden fosforikuormitus nitistetään?

Kosteikot pidättävät parhaimmillaan tehokkaasti pelloilta ja muualta maataloudesta vesiin joutuvia ravinnepäästöjä ja ehkäisevät näin Itämeren ja muiden vesistöjen rehevöitymistä, mutta ihmeisiin nekään eivät pysty. EU:n rahoittamassa suomalais-virolaisessa Active Wetlands –hankkeessa tutkittiin sitä, voiko esimerkiksi rautasulfaattia käyttää tehostamaan kosteikkojen fosforinpoistoa, tai voiko kemikaaleja muutoin soveltaa maatalouden valumavesien puhdistuksessa.

Jätevesipuhdistamoissa kemikaalit poistavat vedestä pääosan ravinteista. Tässä hankkeessa tutkittiin, onko niiden käyttö tehokasta ja taloudellista myös maatalouden valumien käsittelyssä. Laboratoriossa ja aiemmissa kenttäkokeissa oli jo saatu viitteitä kemikaalien käytön toimivuudesta, mutta nyt puhdistustehoa testattiin kahdessakymmenessä kohteessa kolmen vuoden aikana.

Hankkeessa on kartoitettu myös viljelijöiden asenteita maatalouskosteikkojen rakentamiseen ja valmiutta ottaa käyttöön hankkeessa tutkittuja ns. aktiivisia menetelmiä.

Hankkeen tuloksista kerrotaan tiedotustilaisuudessa perjantaina 26.4. klo 9-10 Folkhälsanin terveystoimintatalon auditoriossa, Topeliuksenkatu 20, 00250 Helsinki. Tarjolla on aamiainen. Tervetuloa!

Tiedotustilaisuus liittyy hankkeen loppuseminaariin, joka järjestetään samoissa tiloissa 10.30 – 15.00.

Active Wetlands -hankkeessa olivat mukana Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus (MTT), WWF Suomi, Suomen ympäristökeskus (SYKE), Turun ammattikorkeakoulu, Viron Maaylikool sekä virolainen WWF:n sisarjärjestö ELF.

Ilmoittautumiset (to 25.4. klo 14 mennessä) ja lisätiedot: Viestintäjohtaja Anne Brax, WWF Suomi, puh. +358 50 3671 888, anne.brax@wwf.fi