WWF: Goda möjligheter för att öka andelen närproducerad fisk på finländska matbord

En ny rapport som WWF Finland låtit göra berättar att man skulle kunna äta betydligt mera Östersjöfisk, som mörtfiskar och strömming, utan att riskera fiskbestånden.  Man skulle också kunna ersätta importerad fisk med fisk från Östersjön. Man kunde tillverka fiskfoder av små mörtfiskar och strömming, varvid man inte skulle behöva frakta foderfisk från världens hav.

WWF Finland utredde tillräckligheten av fisktillgångarna i Östersjöområdet för områdets invånare i samarbete med Gaia Consulting Oy, ett expertföretag inom hållbar utveckling. I den färska rapporten redogörs kalkylmässigt för fisktillgångarna i kuststaterna kring Östersjön och potentialen för tillgångarnas utnyttjande.

”Utredningen ger viktig bakgrundsinformation om tillräckligheten av fisktillgångarna och om nya möjligheter. Sammanlagt skulle man kunna öka konsumtionen av matfisk i Finland med 10–30 procent genom den outnyttjade fiskepotentialen av mörtfiskar eller ersätta en betydande del av importfisken genom den”, säger Sampsa Vilhunen, chef för havsprogrammet i WWF Finland.

Idag importeras över 70 procent av fisken som äts i Finland. Därtill exporterades 60 000 ton fisk år 2011.

Av rapporten framgår det att finländarna kunde äta uppskattningsvis 1–2 måltider med mörtfisk i månaden utan att fiskbeståndens hållbarhet skulle lida. Mörtfisk som är olämplig som livsmedel skulle likaså kunna utnyttjas som fiskfoder på fiskodlingar. I Finland har man på senare tid börjat fundera på olika användningsmöjligheter för de rikliga mörtfiskbestånden.

”De årliga fiskemängderna av mört och braxen är bara ett par tusen ton, medan man uppskattar att det finns upp till 50 000 ton av dessa fiskar i Finlands kustvatten. Genom att fiska och äta mörtfiskar kan man också påverka övergödningen av våra kustvatten på ett effektivt och förmånligt sätt”, konstaterar Vilhunen.

”De globala fisktillgångarna minskar snabbt, och lokala, bristfälligt utnyttjade fiskbestånd får ett nytt anseende. Till exempel braxen och mört är inte skräpfisk och avfall, utan ekonomiskt värdefulla nyttigheter. En hållbar användning av fiskbestånden är ett viktigt led i utvecklingen av bioekonomin, där man genom förnybara naturresurser skapar välfärd och framgångsrik affärsverksamhet. För att man ska kunna utnyttja fiskbestånden på ett klokt sätt, måste man känna till dem noggrant. Särskilt bestånden i våra insjöar har visat sig vara dåligt kartlagda”, säger Tiina Pursula, Gaias affärsdirektör och en av personerna bakom utredningen.

Strömming på matbordet

Strömmingens största potential finns i möjligheterna att förändra användningssätten. Om man minskade användningen av strömming i pälsindustrin, skulle man kunna utnyttja strömmingen i mycket större utsträckning som näring för människor och som fiskfoder.

Strömmingsätandet i Finland har kollapsat. Efterfrågan har troligtvis påverkats av diskussionen om halten främmande ämnen i fisken samt den importerade fiskens billiga pris. Inom gränserna för de rekommendationer som getts av Livsmedelssäkerhetsverket skulle man kunna utnyttja nästan en femdubbel mängd strömming som näring jämfört med den nuvarande nivån. För närvarande blir största delen av strömmingsfångsten foder för pälsdjur. Fiskodlingen har också stor ytterligare potential i Finland.

”Av små mörtfiskar och till exempel strömmingsrens kunde man producera fiskfoder, och då skulle man inte behöva införa överlopps näringsämnen i Östersjön i form av importerat fiskfoder. För närvarande äter fisken som odlas i Finland foderfisk som fiskas på världens hav”, berättar Sampsa Vilhunen.

Dålig kännedom om fiskbeståndens storlek och potential för ytterligare fiske

Man vet förvånansvärt lite om situationen för många fiskarter, som abborre, gädda och sik, på hela Östersjöområdet. Samtidigt importerar man fisk förutom för människors konsumtion också som foder. Finland har som enda Östersjöland på ett mer systematiskt sätt bedömt storleken och utnyttjandemöjligheterna också för mindre värdefulla fiskbestånd.

Mer information:

Chef för havsprogrammet Sampsa Vilhunen, WWF Finland, sampsa.vilhunen@wwf.fi, +358 40 40 550 3854
Affärsdirektör Tiina Pursula, Gaia Consulting Oy,
tiina.pursula@gaia.fi, +358 40 514 9507