Ecolan on siirtynyt Yaran omistukseen

Yrityskauppa on toteutunut ja Ecolan on siirtynyt Yaran omistukseen.

Kaupan myötä kierrätyslannoitteita valmistavan Ecolanin henkilöstö siirtyy Yaran palvelukseen ja liiketoiminta tullaan yhdistämään osaksi Yara Suomi Oy:n toimintaa.

Yaran maa- ja metsätalouden tuotevalikoima ja osaaminen täydentyvät yrityskaupan myötä entisestään kierrätys- ja luomulannoitteiden osalta.

”Yara on tutkinut ja kehittänyt kierrätyslannoitteita Suomessa jo usean vuoden ajan ja kehitystyön tuloksena vuonna 2019 Suomen markkinalle tuotiin uusi BIO-kierrätyslannoitesarja. Jatkamme kierrätysravinneratkaisujen kehittämistä kiertotalouden edistämiseksi ja Ecolanin hankinta vahvistaa tätä työtä”, osalta toteaa Timo Räsänen, Yaran erikoistuotteiden johtaja.

Yara osallistuu kestävän ruoantuotannon kehittämiseen yhdessä viljelijöiden ja elintarviketeollisuuden kanssa tarjoamalla ratkaisuja, työkaluja ja osaamista resurssitehokkuuden parantamiseksi kaikessa viljelyssä. Tulevaisuuden ravinneratkaisuihin kuuluvat myös kierrätysravinteet ja Yaran strategisena tavoitteena on laajentaa tarjoamaa kasvavalle luomusegmentille palvellakseen kaikkia asiakassegmenttejä.

Tavoitteena on tarjota kierrätyslannoitteita Suomen lisäksi myös laajemmin Euroopan markkinoilla ja näin vastata kasvavaan luomulannoitekysyntään.

Lisätietoa:
Timo Räsänen, Erikoistuotteiden johtaja, Yara, Pohjoismaat ja Baltia, puh. 050 337 4514

Yara on maailmanlaajuinen lannoitteiden, teollisuuskemikaalien ja ympäristöratkaisujen tuottaja. Suomessa Yaralla on kolme tuotantolaitosta, jotka sijaitsevat Siilinjärvellä, Uudessakaupungissa ja Kokkolassa. Siilinjärvellä sijaitsee myös Länsi-Euroopan ainoa fosfaattikaivos, josta saadaan maailman puhtainta fosfaattia lannoitteiden raaka-aineeksi. Yaran Kotkaniemen tutkimusasemalla kehitetään viljelyratkaisuja maanviljelyn kannattavuuden ja kestävyyden parantamiseksi. Olemme osana suomalaista elintarvikeketjua tuottaneet lannoitteita 100 vuotta. Yara työllistää Suomessa suoraan noin 900 henkeä ja kokonaisuudessaan työllisyysvaikutus on reilu 4500 henkeä. www.yara.fi