• Yara Suomi Oy/

Uutta tietoa seleeni.fi-sivustolla: Seleenittömällä lannoituksella kasvien seleenipitoisuudet ovat erittäin alhaiset

Uusinta tietoa seleenistä on kerätty tänään julkaistulle seleeni.fi-sivustolle. Seleenilannoituksella on saatu nostettua suomalaisten seleeninsaanti riittävälle tasolle. Seleenittömällä lannoituksella kasvien seleenipitoisuudet ovat erittäin alhaiset. Sivustolla kotieläinten kasvattajat kertovat kokemuksistaan seleenilannoituksen merkityksestä kotieläinten terveydelle.

Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT:n koordinoiman seleenityöryhmän vuoden tammikuussa 2012 julkaistun raportin mukaan seleenilannoitus on nostanut kotimaisten rehujen ja elintarvikkeiden seleenipitoisuudet tavoitetasolle. Tärkeimmät seleenin lähteet ovat kotimainen maito ja liha, joista saadaan noin 70 % päivittäisestä seleenistä. Raportin mukaan kuitenkin seleenittömällä lannoituksella tai luomutuotettujen kasvien seleenipitoisuudet ovat erittäin alhaiset.

Uudella seleeni.fi -sivustolla kotieläinten kasvattajat kertovat omista kokemuksistaan seleenin merkityksestä kotieläintuotannossa eläinten terveyteen sekä hyvinvointiin. Yksi heistä on emolehmien kasvattaja Jaakko Veräväinen Lammilta. Viime keväänä syntyneet vasikat olivat heikkoja ja yksi kuoli. Eläinlääkäreiden tutkimuksissa syyksi paljastui seleeninpuute. Tilalla oli käytetty joitakin vuosia seleenittömiä lannoitteita. Veräväinen kertoo omista kokemuksistaan muille kotieläintiloille, jotteivät vastaavat ongelmat yllättäisi.

Seleeni on ihmisten ja eläinten terveydelle erittäin tärkeä hivenaine. Seleeniä tarvitaan kasvuun ja lisääntymiseen. Seleeni edistää lihasten, sydämen ja verisuonten terveyttä. Se suojaa osaltaan tulehdussairauksilta ja auttaa ehkäisemään sairastumista syöpään. Tunnetuin seleeninpuutteesta johtuva sairaus on kotieläinten lihasrappeuma.

Suomen maaperässä ei luontaisesti ole riittävästi seleeniä, joten suomalaisten seleeninsaanti on turvattu jo vuosikymmenten ajan lisäämällä sitä kotimaisiin lannoitteisiin. Näin seleeni siirtyy kasvien kautta eläimien ja lopulta ihmisten käyttöön. Seleenityöryhmä seuraa seleenilannoituksen vaikutusta maaperän, ympäristön, rehujen, elintarvikkeiden ja ihmisen veren ja seerumin seleenipitoisuuksiin. Näytteitä on otettu systemaattisesti vuodesta 1985. Työryhmän raportin mukaan seleenilannoitus on tehokas, turvallinen ja edullinen keino turvata suomalaisten seleeninsaanti. Tällä hetkellä Yaran kotimaisiin lannoitteisiin lisätään seleeniä 15 g/t.

Lisätietoa:
www.seleeni.fi
Seija Luomanperä, viestintäpäällikkö, Yara Suomi Oy, puh. 0505521540
Seleenityöryhmän raportti on luettavissa seuraavassa www-osoitteessa:

Yara International ASA on globaali kemianalan yritys, joka valmistaa ja markkinoi kivennäislannoitteita sekä typpipohjaisia kemikaaleja teollisuuteen  sekä ympäristönsuojeluun. Yaralla on toimintaa yli 50 maassa ja työntekijöitä noin 7 300. Yara Suomi Oy on Yara Internationalin tytäryhtiö, jolla on palveluksessaan lähes 900 henkilöä ja neljä tuotantolaitosta: Uudessakaupungissa, Harjavallassa, Kokkolassa ja SIilinjärvellä. Siilinjärvellä toimii myös Länsi-Euroopan ainoa fosfaattikaivos. Yara Suomen Kotkaniemen tutkimusasema sijaitsee Vihdissä. Lue lisää osoitteesta www.yara.com tai www.yara.fi.