Yara ja Rauanheimo yhteistyöhön Kotkan Mussalon satamassa

Yara Suomi ja Rauanheimo ovat solmineet pitkäkestoisen sopimuksen alkuainerikin käsittelystä ja varastoinnista Kotkan Mussalon satamassa. Vuodesta 2025 lähtien Yara kuljettaa Siilinjärven lannoitetuotannossa tarvittavan alkuainerikin Mussalon sataman kautta.

Sopimus liittyy Yaran Siilinjärven rikkihappotuotannon uudistukseen. Rikkihappotuotannossa käytetään tällä hetkellä raaka-aineena Pyhäsalmen kaivoksen sivutuotteena syntynyttä pyriittiä, mutta uudistuksen jälkeen rikkihapon valmistus tulee perustumaan alkuainerikin polttoon. Alkuainerikki on öljyjalostuksen sivutuote ja sen saatavuus on maailmalla hyvä.

Rikkihappoa tarvitaan fosforihapon ja lannoitteiden valmistukseen ja on siten merkittävä huoltovarmuuden kannalta.

”Tämä on yksi tärkeä askel Yaran rikkihappotuotannon ja koko Suomen fosforiketjun turvaamiseksi. Tällä varmistetaan, että Siilinjärvellä jatkossakin tuotetaan rikkihappoa ja lannoitteita”, sanoo Yara Suomi Siilinjärven tehtaiden johtaja Tuomas Girsén.

Rikkihappotuotannon uudistuksen myötä tuotannon luotettavuus paranee ja energian talteenotto tehostuu. Rikkihapon valmistuksessa syntyvää energiaa hyödynnetään toimipaikalla sähkön ja kaukolämmön tuotannossa. Poltettava rikki on siten sekä toimipaikan että Siilinjärven taajaman kaukolämpöverkon tarvitseman puhtaan, vähähiilisen energian lähde.

Rauanheimo toteuttaa rikin käsittelyä varten tarvittavan suuren kuljetininvestoinnin sekä tekee muutoksia olemassa olevaan terminaaliinsa Mussalossa ennen liikenteen käynnistymistä kesällä 2025.

”Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyön käynnistämisestä Yaran kanssa Mussalossa. Sopimus mahdollistaa modernin terminaalin toteutuksen, joka täyttää kaikki rikin käsittelyn edellyttämät erityisvaateet”, toteaa Rauanheimon toimitusjohtaja Tero Kosonen.

Tuomas Girsén, tehtaanjohtaja, Yara Siilinjärvi, puh. 050 4412 068, tuomas.girsen@yara.com

Yara on maailmanlaajuinen lannoitteiden, teollisuuskemikaalien ja ympäristöratkaisujen tuottaja. Suomessa Yaralla on tehtaita Siilinjärvellä, Uudessakaupungissa ja Kokkolassa sekä kierrätyslannoitteita valmistavat tuotantolaitokset Nokialla ja Viitasaarella. Siilinjärvellä sijaitsee myös Länsi-Euroopan ainoa fosfaattikaivos, josta saadaan maailman puhtainta fosfaattia lannoitteiden raaka-aineeksi. Olemme osana suomalaista elintarvikeketjua tuottaneet lannoitteita yli 100 vuotta. Yara työllistää Suomessa suoraan noin 900 henkeä ja kokonaisuudessaan työllisyysvaikutus on reilu 4500 henkeä. www.yara.fi

Rauanheimo on Kokkolan, Vuosaaren, HaminaKotkan, Tahkoluodon (Pori), Oulun ja Tornion satamissa toimiva ahtaus- ja huolinta-alan yritys. Rauanheimo on perustettu v. 1884. Yhtiön palveluksessa on noin 280 henkilöä. Liikevaihtomme vuonna 2022 oli 80,7 miljoonaa euroa. Yhtiö kuuluu KWH konsernin KWH Logistics liiketoimintaryhmään, joka on yksi Suomen johtavista ja nopeimmin kasvavista logistiikka-alan toimijoista. Liiketoimintaryhmän liikevaihto oli vuonna 2022 noin 172 MEUR ja palveluksessa on noin 600 työntekijää.