Yara Suomi Oy yhteistyöhön Ponssen kanssa

Yaran valmistama Air1 AdBlue on saatavilla syyskuun alusta lähtien metsäkonevalmistaja Ponsse Oyj:n palveluverkoston kautta. Ponssen asiakkaille tarjotaan mahdollisuutta hankkia korkealaatuista Air1 AdBlue -liuosta kaikista Ponssen kotimaan palvelukeskuksista.

Maatalous- ja työkoneiden päästövaatimukset ovat tiukentuneet ja tulevat tiukentumaan entisestään vuonna 2014. Ponsse on yhtenä maailman johtavana metsäkonevalmistajana ottanut käyttöön SCR (selektiivinen pelkistyskatalyytti) -tekniikan valmistamissaan 6-sylinterisissa metsätyökoneissa. SCR-jälkikäsittelyjärjestelmän avulla puhdistetaan moottorin pakokaasuja. Tekniikka vähentää NOx -päästöjä (typenoksideja) jopa 80 prosenttia.

SCR -järjestelmä vaatii toimiakseen AdBlue -liuosta. AdBlue® on 32,5 % urean vesiliuos. SCR- järjestelmällä varustetuissa työkoneissa ja ajoneuvoissa on erillinen tankki, mihin AdBlue-liuos tankataan. Liuos ruiskutetaan ajoneuvon pakokaasuvirtaan, missä siitä muodostuu ammoniakkia. Katalysaattorissa ammoniakki reagoi pakokaasun sisältämien typenoksidien kanssa, jolloin syntyy vaaratonta typpeä ja vettä.

Suuret NOx -päästöt aiheuttavat merkittäviä ympäristöongelmia kuten otsonin muodostumista, merien rehevöitymistä ja vaikuttavat haitallisesti ihmisten terveyteen edistäen astmaa ja keuhkosairauksia. SCR-järjestelmä ja AdBluen käyttäminen säästää polttoainetta ja pienentää ympäristöpäästöjä verrattuina vanhoihin moottoreihin. Lisäksi SCR-jälkikäsittelyjärjestelmä antaa moottorista enemmän tehoja irti, sillä moottorin suorituskyky voidaan optimoida SCR:n huolehtiessa moottorin päästöistä.

”Yara saa Ponssesta vahvan kumppanin metsäkonemarkkinalla ja voi näin palvella uutta asiakaskuntaa Ponssen laajan palveluverkoston kautta”, toteaa Juha Sarlund, Yaran AdBlue Business Manager. Yara on AdBlue-liuoksen maailman markkinajohtaja.

Yara osallistuu Jämsässä järjestettäviin FinnMETKO -messuihin 30.8.-1.9. Tervetuloa tutustumaan osastoomme 310! Ponssen osastolla 940 voit tutustua SCR-moottoriteknologiaan ja AdBluen käyttöön.

Juha Sarlund, puh. 050 320 8022, sähköposti: juha.sarlund@yara.com

Yara on maailman suurimpia AdBlue valmistajia. Yaran AdBlue®-tuote on nimeltään Air1®. Meillä on useita tuotantolaitoksia, joista kolme suurinta toimii urean valmistuksen yhteydessä eri puolilla Eurooppaa. Suomen tuotantolaitoksemme sijaitsee Harjavallassa. Air1 tuotetta on saatavissa sekä irtona että pakattuna 1000 l kontteihin, 200 l tynnyreihin, 30 l ja 10 l kanistereihin. Air1 AdBlue tuote noudattaa ISO 22241 standardia, minkä laatuvaatimukset otamme huomioon kaikessa AdBlue-toiminnassamme.