Yaran Kokkolan tehtaalle myönnetty Kemianteollisuuden turvallisuuspalkinto

Turvallisuuspalkinto myönnettiin Yaran Kokkolan tehtaalle keskisuurten yritysten sarjassa. Tehtaalla on toimittu lähes kaksi vuotta yhtäjaksoisesti ilman tapaturmia. Tulokseen on vaikuttanut vahvan turvallisuuskulttuurin luominen systemaattisella ja ennakoivalla työllä.

Yaran Kokkolan tehtaan työntekijät ja urakoitsijat ovat toimineet yli 720 päivää yhtäjaksoisesti ilman poissaoloon johtaneita tapaturmia. Yaran turvallisuuskulttuurin ytimessä on Safe by Choice -toimintamalli, jonka käyttöönotosta on tänä vuonna kulunut 10 vuotta. Toimintamallin ytimessä on, että jokainen työntekijä sitoutuu tavoittelemaan tapaturmatonta työyhteisöä.

”Tämä palkinto on mahtava tunnustus koko organisaatiollemme ja yhteistyökumppaneillemme siitä pitkäjänteisestä kehitystyöstä jota olemme turvallisuuden eteen yhdessä tehneet. Jatkamme tästäkin eteenpäin samaan malliin. Jokainen turvallinen työpäivä ansaitaan osaavan ja motivoituneen henkilöstön ja yhteistyökumppaniemme yhteistyöllä”, toteaa Yaran Kokkolan tehtaan tehtaanjohtaja Miika Uusitalo.

Tietoisuuden ja havainnointien lisääminen on turvallisuuden parantamisen keskiössä. Safe by Choice -kulttuurin tuominen osaksi jokapäiväistä työtä on tuottanut enemmän turvallisuushavaintoja. Mitä enemmän havaintoja tehdään, sitä paremmin pystytään tekemään ennakoivia toimenpiteitä tapaturmien välttämiseksi. Koko henkilöstöä, urakoitsijat mukaan lukien on kannustettu havaintojen tekemiseen ja raportoimiseen.

Käytännön turvallisuustyön ja seurannan helpottamiseksi on Yaran Kokkolan tehtailla otettu käyttöön erilaisia työkaluja, joista keskeisiä ovat prosessiturvallisuus- ja HESQ-indeksit. Indeksit ja niiden osatekijät muodostavat kokonaisuuden, jolla turvallisuus tuodaan osaksi työpäivää. Erityisen positiivista indekseissä on, että niiden avulla turvallisuus voidaan viestiä asiana, jota parannetaan jatkuvasti eikä vain tapaturmien kautta.

Prosessiturvallisuus-indeksi koostuu mm. raportoitujen tapausten määrästä ja käsittelyn tehokkuudesta sekä laitteiden ja järjestelmien suunnitelluista tarkastuksista. Turvallisuuden kehityksen kannalta erityisen tärkeää on poikkeamien tunnistaminen, niiden tutkinta, korjaavien toimenpiteiden tehokas loppuunsaattaminen sekä oppien jakaminen organisaatiossa.

HESQ-indeksin keskiössä on pienimpienkin turvallisuustapauksien esiintuominen ja niiden tutkiminen laadukkaasti. Tärkeintä on puuttua asioihin ennen kuin niistä syntyy vahinkoa. Tehtaalla se näkyy jatkuvana keskusteluna turvallisuusasioista, parantuneina olosuhteina, turvallisempina työmenetelminä sekä parempina työkaluina ja henkilökohtaisina suojavarusteina.

Kemianteollisuuden turvallisuuspalkinto on osa Responsible Care -vastuullisuusohjelmaa ja se kannustaa yrityksiä turvallisuustyön kehittämiseen ja hyvien käytäntöjen jakamiseen. Kilpailun järjestävät yhteistyössä Kemianteollisuus ry, Teollisuusliitto ry, Ammattiliitto Pro ry ja Ylemmät Toimihenkilöt YTN ry. Palkinto luovutettiin Yara Kokkolalle 15.6. Helsingissä.

”Hyvä työturvallisuus on koko yrityksen asia, joka heijastuu niin tuottavuuteen, johtamiseen, työilmapiiriin kuin rekrytointiinkin. Turvallisuus on alue, jossa voi aina oppia muilta. Responsible Caren kaltainen verkosto on tähän erinomainen paikka”, sanoo Kemianteollisuus ry:n toimitusjohtaja Mika Aalto.

Miika Uusitalo, tehtaanjohtaja, Yara Kokkola, puh. 050 385 4004, miika.uusitalo@yara.com

Yara Suomi:

Yara on maailmanlaajuinen lannoitteiden, teollisuuskemikaalien ja ympäristöratkaisujen tuottaja. Suomessa Yaralla on tehtaita Siilinjärvellä, Uudessakaupungissa ja Kokkolassa sekä kierrätyslannoitteita valmistavat tuotantolaitokset Nokialla ja Viitasaarella. Siilinjärvellä sijaitsee myös Länsi-Euroopan ainoa fosfaattikaivos, josta saadaan maailman puhtainta fosfaattia lannoitteiden raaka-aineeksi. Yara Kotkaniemen tutkimusasemalla kehitetään viljelyratkaisuja maanviljelyn kannattavuuden ja kestävyyden parantamiseksi.

Olemme osana suomalaista elintarvikeketjua tuottaneet lannoitteita yli 100 vuotta. Yara työllistää Suomessa suoraan noin 900 henkeä ja kokonaisuudessaan työllisyysvaikutus on reilu 4500 henkeä. www.yara.fi

Yara Kokkola:

Yaran Kokkolan toimipaikka sijaitsee Kokkolan suurteollisuusalueella Ykspihlajassa. Tuotanto alueella käynnistettiin vuonna 1945. Kokkolassa Yaralla on kaliumsulfaatti- ja rehufosfaattitehdas, jonka lisäksi varastoidaan ja toimitetaan ammoniakkia sekä fosforihappoa. Yaralla on Kokkolassa noin 120 työntekijää urakoitsijat mukaan lukien.