• YIT Oyj/

YIT allekirjoitti Porvoon Point Collegen oppilaitoshankkeen KVR-urakkasopimuksen – hanke käynnistää myös asuntorakentamisen alueella

YIT Oyj Lehdistötiedote 18.10.2016 klo 16.00

YIT ja Oy Porvoo International Point College Ab ovat 18.10.2016 allekirjoittaneet KVR-urakkasopimuksen uuden oppilaitosrakennuksen suunnittelusta ja toteuttamisesta Porvoon Länsirantaan. Sopimus toteutetaan rakennusleasing-mallilla, jossa rahoittajana toimii SEB Leasing Oy. Rakennuslupaa odotetaan keväällä 2017, ja kohde valmistuu joulukuussa 2018.

”Asiakaslähtöisyys on meille tärkeä arvo, ja uskon tämän uuden tilaratkaisun lisäävän opiskelijoidemme ja henkilöstömme hyvinvointia ja työniloa runsaasti. Haemme tiloihin aitoa muuntojoustavuutta, jolla pystytään toteuttamaan moderneja ja pedagogisesti taitavia menetelmiä oppimisen ilon aikaansaamiseksi. Odotamme myös kovasti yhteistyötä yritysten kanssa, jotka voivat hyödyntää tilaa jollain innostavalla konseptilla. Ammattikorkeakoulun naapurissa toimiminen tuo myös kansantaloudellisia hyötyjä ja tarjoaa mahdollisuuden rakentaa niin sanottua ”speedwaytä” eli väyläopintoja koulutusjärjestelmän sisään”, kertoo toimitusjohtaja ja rehtori Sari Gustafsson

Point Collegen oppilaitoshankkeen käynnistymisen yhteydessä Länsirannalla kehitetään laajempaa Aleksanterinkaaren ja Kokonniemen välistä aluetta, jolloin kaupunkirakenteen tiivistymisellä luodaan lisää kaupunkia. ”Uuden oppilaitoksen ja tulevan asuntorakentamisen myötä Länsirannasta muotoutuu monipuolinen alue, joka sisältää asumista, koulutusta, kulttuuripalveluita sekä kaupallisia palveluita kävelyetäisyydellä keskustasta. Tämä on sellaista kestävien kaupunkiympäristöjen kehittämistä, johon YIT:n strategia tähtää.” kertoo Juha Kostiainen, kestävän kaupunkikehityksen johtaja.

”Porvoon kaupungin tavoitteena on, että Länsirannan alue kehittyy osaksi kaupungin ydinkeskustaa. Tahdomme, että Länsirannassa yhdistyvät asuminen, sekä kaupalliset että julkiset palvelut ja kulttuuri. Tämän oppilaitoshankkeen myötä alueelle tulee oppilaitoksen lisäksi myös uusia vuokra- ja omistusasuntoja”, toteaa Porvoon apulaiskaupunginjohtaja Fredrick von Schoultz.

Alueen kehittyminen jatkaakin samalla YIT:n asuntotuotantoa Länsirannan alueella. Nyt alueella on rakenteilla Aleksanterinportti-hanke, jonka 34 citykotia valmistuvat elokuussa 2017.  ”Seudun hyvät yhteydet sekä palvelujen läheisyys tekevät Länsirannasta houkuttelevan asuinalueen, ja kiinnostus Aleksanterinportin asuntoja kohtaan onkin ollut hyvällä tasolla. Jatkossa asuntotarjonta tulee olemaan monipuolista hyödyntäen eri asumismuotoja ja uusia konseptejamme. Tarkoitus on muun muassa hyödyntää uutta Smartti-asumiskonseptia, jossa yhdistyvät toiminnallisuus, muunneltavuus ja kohtuuhintaisuus”, kertoo yksikönjohtaja Tero Karislahti YIT:ltä.

Lisätietoja antavat:

Juha Kostiainen, johtaja, kestävä kaupunkikehitys, YIT Oyj, puh. 0400 721475, juha.kostiainen@yit.fi

Heikki K. Hannukkala, yksikönjohtaja, toimitilat ja infra, hankekehitys, YIT Rakennus Oy, puh. 040 5515 940, heikki.hannukkala@yit.fi

Hanna Malmivaara, viestintäjohtaja, YIT Oyj, puh. 040 561 6568, hanna.malmivaara@yit.fi

YIT luo parempaa elinympäristöä kehittämällä ja rakentamalla asuntoja, toimitiloja, infrastruktuuria sekä kokonaisia alueita. Visionamme on tuoda enemmän elämää kestäviin kaupunkeihin. Haluamme erottautua välittämällä aidosti asiakkaista, näkemyksellisellä kaupunkikehityksellä, sitoutuneella projektien toteuttamisella ja innostavalla tavalla johtaa. Kasvumoottorinamme toimii kaupunkien kehittäminen kumppaneita osallistaen. Toiminta-alueemme kattaa Suomen, Venäjän, Baltian maat, Tšekin, Slovakian ja Puolan. Vuonna 2015 liikevaihtomme oli lähes 1,7 miljardia euroa, ja työllistämme noin 5 300 henkilöä. Osakkeemme noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi