YIT luo Kazanissa uutta kaupunkikuvaa

YIT OYJ Uutinen 4.5.2016 klo 9.30

Kazanissa YIT:n uuden Sovremennik-kohteen asukkaat pääsevät nauttimaan poikkeuksellisen hienosta maisemasta. Kazanka-joen varrella sijaitsevien kerrostalojen ikkunoista avautuu näköala Unescon maailmanperintökohteisiin kuuluvalle Kremlille kaupungin historialliseen keskustaan.

”YIT:llä oli suuri vastuu, sillä tontti sijaitsee hyvin keskeisellä paikalla”, YIT:n Asuminen Venäjä -toimialan johtaja Teemu Helppolainen luonnehtii.

YIT onnistui hankkeessaan. Yli tuhat vuotta sitten perustetun kaupungin historiallinen keskusta ja uusi, moderni Kazan elävät sopusoinnussa kaupunkia halkovan Kazanka-joen vastakkaisilla rannoilla.

”Sovremennik muodostaa uuden Kazanin arkkitehtonisen ulkoasun, jonka huomaavat sekä kaupungin asukkaat että turistit. Toivomme, että kohteemme ei vain sulaudu maisemaan, vaan erottuu nykyaikaisuudellaan”, YIT Kazanin myynti- ja markkinointijohtaja Nailja Jenikeeva sanoo.

YIT:n päätehtävänä Kazanissa on hyvän asuinympäristön kehittäminen. Sovremennikin alue suunniteltiin yhtenäiseksi kokonaisuudeksi, josta löytyvät kaikki asukkaiden tarvitsemat hyvän ja turvallisen asumisen elementit, kuten päiväkoti, parkkipaikat ja viheralue. Asukkaille järjestetään pihajuhlia ja muita tapahtumia.

”Täällä Tatarstanin pääkaupungissa YIT tunnetaan rakentamisen lisäksi myös siitä, että se luo edellytykset mukavalle asumiselle”, Jenikeeva kertoo.

Urheilun kansainvälinen keskus

YIT on toiminut Kazanissa jo kymmenen vuotta. Sinä aikana kaupunki on kehittynyt huimasti. Muutosten kausi alkoi Kazanin tuhatvuotisjuhlista, joihin kaupunki valmistautui perusteellisesti.

Kadut remontoitiin. Keskustan patsaat, muistomerkit ja rakennukset restauroitiin. Kazanka-joen yli rakennettiin iso, yli 800-metrinen Millenium-silta. Metron rakennustyöt saatiin valmiiksi ja maanalainen otettiin käyttöön.

Juhlavuoden jälkeen kaupungin kehitystä ovat vauhdittaneet kansainväliset urheilutapahtumat: painonnoston EM-kisat 2011, kesäuniversiadit 2013, miekkailun MM-kisat 2014 ja uinnin MM-kisat 2015.

Urheilujuhlien ohessa julkinen liikenne on kehittynyt, kaupunkiin on tullut uusia urheilupaikkoja ja joenrantaa on kehitetty niin, että siitä on muodostunut sekä kaupunkilaisten että turistien lempipaikka.

”Kazan vetää vertoja eurooppalaisille pääkaupungeille kauneudessaan ja mukavuudessaan. Kazan suunnittelee aktiivisesti uusia tapahtumia, jotka kehittävät kaupunkia entisestään”, Jenikeeva kehuu.

Kazan on jo valittu vuoden 2018 jalkapallon MM-kisojen yhdeksi isäntäkaupungiksi.

Jotain on kuitenkin säilynyt ennallaan.

”Kazan erottui jo 15 vuotta sitten Venäjän muista miljoonakaupungeista kehittyneisyydellään ja siisteydellään. Etumatka on myös säilynyt. Monikulttuuriselle kaupungille leimaa-antavia piirteitä ovat islamilaisuus ja tataarikulttuuri”, Helppolainen kuvailee.

YIT näyttää esimerkkiä energiatehokkuudessa

Kaupungin muuttuessa myös sen asukkaiden mieltymykset ovat muuttuneet.

Kotitalouksien määrä Kazanissa kasvaa, sillä sinne muuttaa jatkuvasti uusia asukkaita lähikaupungeista ja muualta Tatarstanista. Heikentynyt taloustilanne on lisännyt YIT:n pienten, tehokkaaksi suunniteltujen asuntojen suosiota.

”Kymmenen vuotta sitten kukaan ei olisi voinut kuvitella, että studioasunnoista avokeittiöineen tulee näin suosittuja”, Jenikeeva sanoo.

YIT on tuonut uutta myös rakentamisen kulttuuriin. Jenikeevan mukaan yhtiö tunnetaan paitsi laadukkaasta rakentamisesta myös korkealaatuisesta työsuojelusta.

YIT Kazanin johtaja Vladimir Sorokin on saanut tunnustusta työturvallisuuden edistämisestä alueella. Hän sai viime vuonna Tatarstanin tasavallan ”Vuoden johtaja” -palkinnon turvallisten ja terveellisten työolosuhteiden kehittämisestä.

Kazanin rakennusmarkkinoilla YIT on profiloitunut energiatehokkaiden teknologioiden hyödyntäjänä. YIT on hakemassa yhdelle Kazanin taloistaan BREEAM-ympäristösertifikaattia. Talosta tulee YIT:n ensimmäinen Venäjän kohde, jolla on kyseinen sertifikaatti ja samalla Kazanin kaupungin ensimmäinen BREEAM-sertifioitu asuintalo.

”Ympäristöystävällinen lähestymistapamme tunnetaan kaupunginhallinnossa. YIT kutsutaan usein vihreän rakentamisen keskustelutilaisuuksiin ja tapahtumiin jakamaan kokemuksiaan kollegoille”, Jenikeeva kertoo.

Fakta:

Historiallinen Kazan on Venäjän urheilupääkaupunki

Kazan on Tatarstanin tasavallan pääkaupunki ja yksi Venäjän suurimmista kaupungeista lähes 1,2 miljoonalla asukkaallaan.Noin puolet väestöstä on tataareja ja noin puolet venäläisiä.

Kaupunki vietti tuhatvuotissyntymäpäiväänsä vuonna 2004.

Kazanilaiset palloiluseurat kuuluvat Venäjän menestyneimpiin. Jalkapallossa FK Rubin voitti Venäjän valioliigan 2008 ja 2009. Jääkiekossa Ak Bars Kazan voitti KHL:n mestaruuden 2009 ja 2010. Kazan on voittanut Venäjän mestaruuksia myös koripallossa, lentopallossa ja jääpallossa. Jääkiekkomaalivahti Petri Vehanen pelasi Ak Bars Kazanissa 2009−2012. Hän on ensimmäinen KHL-liigassa pelannut suomalainen maalivahti.

YIT:n kohteet Kazanissa

Sovremennik

Sovremennik on rakennettu keskustan jälkeen kaupungin toiseksi arvostetuimmalle, Novo-Savinovskin alueelle Kazanka-joen varrelle. Kohde koostuu yhdestätoista 12−20-kerroksisesta talosta, joissa on sekä asuntoja että toimistotiloja. Taloissa on Koneen energiatehokkaat hissit. YIT on rakentanut asuinalueelle myös päiväkodin, parkkipaikkoja, leikkikenttiä ja viheralueen.

Harmonia

Harmonia koostuu kahdesta 12-kerroksisesta talosta, joissa on molemmissa 110 asuntoa yksiöistä kolmioihin. Kohteessa on myös 50 lapsen päiväkoti sekä parkkipaikka. Kohteessa hyödynnetään energiatehokasta teknologiaa. Harmoniasta on hyvät julkiset liikenneyhteydet. Koulut ja kaupat löytyvät läheltä.

Uusi kohde 2016

YIT suunnittelee aloittavansa aivan uuden kohteen rakentamisen vielä tämän vuoden aikana. Kohteeseen rakennetaan kuusi kerrostaloa, parkkipaikkoja ja muuta infrastruktuuria. Vielä nimeämätön kohde sijaitsee Sovetskin alueella Noksa-joen varrella. YIT järjesti paikallisille arkkitehtuuri- ja rakennusalan opiskelijoille suunnittelukilpailun, jossa kerättiin ehdotuksia joenrannan kunnostamisesta hyötykäyttöön.

Hanna Malmivaara, viestintäjohtaja, YIT Oyj, puh. 040 561 6568, hanna.malmivaara@yit.fi

YIT on rakennusalan edelläkävijä, joka luo kestävää kaupunkiympäristöä rakentamalla asuntoja, toimitiloja, infrastruktuuria ja kokonaisia alueita. Panostamme ensiluokkaiseen asiakaskokemukseen, korkeaan laatuun ja monipuolisen osaamisemme jatkuvaan kehittämiseen. Toiminta-alueemme kattaa Suomen, Venäjän, Baltian maat, Tšekin, Slovakian ja Puolan. Visiomme on olla askeleen edellä – asiakkaistamme, yhteistyökumppaneistamme ja henkilöstöstämme välittäen. Työllistämme yli 5 300 henkilöä kahdeksassa maassa. Vuonna 2015 liikevaihtomme oli lähes 1,7 miljardia euroa. Osakkeemme noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi