Firan uusi projektipäällikkö Sakari Pesonen tuo taloon USA:n lean-oppeja

Voimakkaassa kasvussa oleva Fira jatkaa korkean tason rekrytointeja. Sakari Pesonen, 36, siirtyy Firan palvelukseen Skanskan Yhdysvaltain yksiköstä, jossa hän vastasi lean-periaatteiden ja prosessien jalkautuksesta toimivan johdon kanssa.

Fira on kasvava, uuden ajan suomalainen rakennusyritys. Yrityksen johdon sitoutuminen yritykseensä on poikkeuksellisen vahva. Asioista puhumisen sijaan keskitytään tekemiseen ja toiminnan kehittämiseen. Lean-ajattelun edistäminen on tästä vain yksi esimerkki. Myös yrityksen rooli olla kehittämässä integroitua toimitustapaa Virma –hankkeeseen Järvenpäässä vaikutti valintaani, Pesonen listaa työpaikan vaihdon taustalla olevia syitä.

Fira on panostanut viime vuosina voimakkaasti palveluliiketoiminnan kehittämiseen. Firan Verstas®-palvelu on tästä konkreettinen esimerkki. Yritys toimii asiantuntijana myös julkisen sektorin innovatiivisen Virma-hankemallin kehittämisessä Järvenpään kaupungin kehitysprojektissa. Hankemalliin on siirretty osia kansainvälisesti tunnetuista ja Suomessakin kokeilluista allianssi- ja IPD-hankemalleista. Sakari Pesosen tehtäviin kuuluu integroituun toimitustapaan liittyvien projektien ja palveluiden kehittäminen ja toteuttaminen.

Pesonen on työskennellyt ennen Firalle siirtymistään rakennusalan tehtävissä niin Suomessa kuin ulkomailla. Skanskan Yhdysvaltain yksikössä Pesonen työskenteli Lean-prosessin johtajana Sutter Healthin tilaamassa PAMF San Carlos terveystalo ja sairaala –hankkeessa, joka toteutetaan integroidulla toimitustavalla.

Pesonen on koulutukseltaan Diplomi-insinööri Teknillisestä Korkeakoulusta. Kahden lapsen isä harrastaa muun muassa liikuntaa.

Sakari Pesonen

Projektipäällikkö, integroitu toimitustapa ja lean –rakentaminen

Fira Oy
sakari.pesonen(a)fira.fi

Fira Oy on innovatiivinen rakennusalan kasvuyritys. Me muutamme toimintatavallamme alan vallitsevia ajatus- ja toimintatapoja. Tarjoamme palvelulähtöistä ja tietomallipohjaista rakennusurakointia ja palveluita rakennushankkeiden tehostamiseen ja suunnittelemiseen. Tyypillisiä asiakkaitamme ovat yksityiset ja julkiset rakennuttajat sekä uudis- että korjausrakentamisen sektoreilla. Pääkonttorimme sijaitsee Vantaalla, ja liikevaihtomme vuonna 2012 oli 59 miljoonaa euroa.