Bona verdubbelt capaciteit met nieuw distributiecentrum

Report this content

Met de opening van een nieuw distributiecentrum in het Duitse Limburg viert Bona vandaag zijn grootste investering ooit. Het centrum is goed voor een verdubbeling van de capaciteit voor de verwerking en distributie van goederen. Verder is het, in lijn met de focus op duurzaamheid van Bona, uitgerust met een aantal milieuvriendelijke voorzieningen.

Limburg ligt centraal in Duitsland, de grootste Europese markt voor Bona, en voorziet alle dochterondernemingen in Europa, de VS, Latijns-Amerika en Azië plus Bona Centers, distributeurs en vakmensen van het volledige productassortiment van Bona. De nieuwe faciliteit van 9.200 m² op een site van 40.000 m² zal na de oplevering zorgen voor moderne magazijnbeheersystemen en apparatuur voor een efficiëntere distributie die aansluit bij de groeiplannen van Bona. In de toekomst kan de magazijncapaciteit bovendien nog eens worden verdubbeld.  Voor de klanten van Bona betekent dit een betere beschikbaarheid van producten, betere leveringsprestaties en een verbetering van kwaliteit en flexibiliteit op servicegebied.

“Wij hebben een ambitieuze groeistrategie voor ogen en de afgelopen jaren zagen we een toenemende behoefte aan meer distributiecapaciteit in Europa om onze klanten een betere service te bieden. Dit is de grootste investering van Bona tot nu toe, een investering die een cruciale rol speelt bij de toekomstige groei van onze activiteiten. Duurzaamheid speelt bij ons een centrale rol en ik ben dan ook bijzonder trots op de groene voorzieningen van deze faciliteit en de positieve impact ervan op het milieu en de plaatselijke gemeenschap”, aldus President & CEO Kerstin Lindell van Bona AB.

Een groene investering

Duurzaamheid en milieu zijn twee hoofdprioriteiten voor Bona en het lag dan ook voor de hand om te kiezen voor een ‘groene’ distributiefaciliteit en daarmee voor een positieve uitwerking op het milieu waarbinnen Bona actief is. De faciliteit is voorzien van zonnepanelen met een piekvermogen tot 616 kW. Daarmee is het nieuwe centrum niet alleen zelfvoorzienend, maar wordt ook nog eens stroom geleverd aan het openbare net. Er is gekozen voor een oost-west opstelling waarmee de panelen kunnen zorgen voor méér vermogen 's ochtends en 's avonds waar dat nodig is. De constructie is bovendien voorzien van een “groen dak” voor het kweken van specifieke planten. Momenteel wordt maar de helft van het grondoppervlak gebruikt en in de andere helft zijn lokale wilde bloemen gezaaid ter ondersteuning van bijen en insecten. Daarnaast zijn nog eens 42 bomen geplant op de site.

Het distributiecentrum zal de beschikking krijgen over andere ‘groene’ voorzieningen, zoals warmtepompen voor de verwarming en oplaadpunten voor e-bikes en auto's. Er zal een elektrische shuttle worden gebruikt voor het transporteren van goederen over de korte afstand van 3,5 km tussen de lijmfabriek van Bona naar het nieuwe centrum. Dit levert aanzienlijk voordelen op voor de regio: er komen minder deeltjes vrij en het zorgt qua stikstofoxide en kooldioxide voor lagere niveaus in het centrum van de stad.  Jaren geleden is Bona in plaats van wegtransport ook al overgestapt op milieuvriendelijker transport over het spoor van Zweden naar Duitsland.

Burgemeester Marius Hahn van Limburg zei daarover: “Ik vind het fantastisch voor onze stad dat een snelgroeiend bedrijf als Bona er bij de investering in een nieuwe faciliteit voor heeft gekozen om hier bij ons te blijven, in Limburg. Ik wens het bedrijf alle succes toe voor in de toekomst. Het is voor mij een hele bijzondere ervaring geweest. Voor het eerst sinds mijn aanstelling als burgemeester heb ik zo'n project van de allereerste planning kunnen volgen via de bouw tot aan de opening.”

Bij de officiële opening krijgen belanghebbenden en vertegenwoordigers vanuit de publieke sector plus het senior management team van Bona de eerste officiële rondleiding van de volledige site. Het nieuwe distributiecentrum zal naar verwachting begin 2018 volledig in bedrijf zijn.

Bijgevoegd vindt u het volledige bouwproces en afbeeldingen:

Voor meer informatie kunt u altijd contact opnemen met:
Dan Fredheim, COO, Chief Operating Officer, dan.fredheim@bona.com / +4640387346

Dr. Thomas Brokamp, VP Fastening,  Thomas.brokamp@bona.com / +49 6431 4008-231