Informatie over de overname van FNG Nordic door Cidron e-Com S.à.r.l.

Report this content

In 2019 verkocht (onder andere) Cidron e-Com S.à.r.l. (“Cidron”) Ellos Group aan FNG Nordic AB (een dochteronderneming van FNG NV). De door FNG te betalen vergoeding werd gedeeltelijk betaald in contanten en gedeeltelijk in bepaalde schuld- en eigenvermogensinstrumenten in FNG NV en FNG Nordic AB.

Naar aanleiding van de financiële moeilijkheden en het gedeeltelijk faillissement van de FNG groep tijdens de zomer van 2020, heeft de Belgische rechtbank een bemiddelaar aangesteld op verzoek van FNG NV om samen met de belangrijkste schuldeisers van de groep een herstructurering van de FNG groep uit te werken. Dit proces resulteerde in het voorjaar van 2021 in een dadingsovereenkomst tussen de FNG groep en Cidron, die eveneens werd gehomologeerd door de ondernemingsrechtbank. De dadingsovereenkomst kwantificeerde de vorderingen van Cidron voor de uitstaande vergoeding voor Ellos Group en voorzag FNG van materiële bijkomende financiering vanwege Cidron om alle andere materiële contractuele schuldeisers volledig terug te betalen en haar continuïteit te ondersteunen.

Als onderdeel van de dadingsovereenkomst hebben FNG NV en haar relevante dochteronderneming een pandrecht verleend aan Cidron op de aandelen in FNG Nordic als zekerheid voor de vorderingen van Cidron onder de gehomologeerde dadingsovereenkomst.

Op 22 februari 2022, gelet op het nakende faillissement van FNG NV en haar resterende dochterondernemingen, heeft Cidron, als enige schuldeiser met een contractuele zekerheid in het faillissement, haar pandrecht op de aandelen in FNG Nordic AB uitgewonnen door de aandelen te verwerven. De overdracht van de aandelen vond plaats op 29 juni 2022 na het bekomen van de vereiste wettelijke goedkeuringen in Zweden, waardoor Cidron de eigendom over FNG Nordic AB verwierf. Aldus werd de eigendom van FNG Nordic AB overgedragen aan Cidron op grond van Cidron’s legitieme recht als schuldeiser met een contractuele zekerheid om het aan haar verleende pandrecht uit te winnen krachtens de door de rechtbank gehomologeerde dading.

De aankoopprijs die Cidron betaalde voor FNG Nordic AB werd bepaald op basis van een waarderingsrapport van een onafhankelijke externe waarderingsdeskundige, rekening houdend met de geschatte marktwaarde van de FNG Nordic groep en haar bestaande schuldenlast op het moment van uitwinning van het pandrecht. De uitwinning van het pand op aandelen gebeurde in overeenstemming met alle toepasselijke wetten en marktpraktijken.