De beste VPN 2022 Nederland – Rapport betreffende de beste voor VPN Nederland

Er zijn verschillende aanbieders voor VPN en wij hebben de beste geselecteerd.

Wie hebben we uitgebreid onderzocht:

1. NordVPN
  2. CyberGhost
  4. Zenmate
  5. ProtonVPN

Een VPN ofwel een Virtueel Particulier Netwerk is een manier om een normale LAN-verbinding of een WAN-verbinding uit te bouwen naar een veilige internetverbinding.

Door de VPN-software op je computer, smartphone of tablet te installeren kan er een beveiligde verbinding tot stand worden gebracht. Er wordt als het ware een versleutelde virtuele tunnel tussen het apparaat en een VPN-server gemaakt. Hierdoor kunnen er op een veilige manier gegevens worden verstuurd en wordt je IP-adres gemaskeerd. Met een VPN-verbinding kun je dus jezelf beschermen tegen cybercriminelen, een privéomgeving creëren en bijvoorbeeld geografische restricties omzeilen.

Waar hebben we op gelet? Hoe hebben we de beste VPN Nederland 2022 gekozen?

Veiligheid en privacy:

Hoe veilig is de VPN-verbinding en wat is de mate van privacy als men gebruikt maakt van deze verbinding?

Snelheid en betrouwbaarheid:

Er is niets vervelender als er tijdens het streamen of downloaden voortdurend gebufferd moet worden. Een langzame internetverbinding is gewoon niet prettig. Of een internetverbinding die niet werkt, ook een punt van irritatie. Daarom is het belangrijk dat de aanbieder een snelle verbinding kan bieden die het ook nog eens altijd doet. Dan kunnen we pas spreken van een beste VPN.

Prijs/ kwaliteit:

We hebben gekeken hoe de verhouding is tussen de prijs en de kwaliteit van de VPN-aanbieder. Ook hebben gekeken of er aantrekkelijke kortingen zijn.

Gebruikerservaring:

Tot slot hebben we de gebruikerservaring meegenomen in het geheel. Het is belangrijk om te weten hoe een gebruiker de VPN-verbinding ervaart.

1. NordVPN

• Ultrasnel
  • Ingebouwde ad en malware blocking
  • Veilig AES 256-bit encryptie

Het gaat hier om een VPN-verbinding via een betrouwbare VPN-server. Hiermee kun je op elk platform online privacy en veiligheid creëren. Er is een NordVPN voor Windows, macOs, Android, iOS, Linux en zelfs voor Android TV. Ook voor versleutelde proxy-extensies voor Chrome en Firefox kan de NordVPN ingezet worden.

Met een NordVPN-account kun je tot 6 apparaten tegelijkertijd beveiligen. Een uitstekende optie voor al je gadgets dus. NordVPN werkt met een veilige AES 256-bit encryptie en heeft een ingebouwde adware en malware blocking. De VPN heeft een ultrasnelle verbinding en maakt gebruik van meer dan 5141 servers op 59 locaties. Het gaat hier om topkwaliteit die online privacy, beveiliging en een snelle verbinding biedt zonder bandbreedtelimiet. NordVPN werkt altijd en overal.

2.Cyberghost

• No-logging beleid
  • 7 VPN verbindingen tegelijkertijd met elk pakket
  • VPN servers in 90 landen

CyberGhost valt zeker onder de beste VPN-opties. Met VPN-servers in meer dan 90 landen en servers die geoptimaliseerd zijn voor P2P en voor bestanden delen is het ook zeker een goede keus. Met elk pakket zijn er 7 VPN-verbindingen tegelijkertijd toegestaan. En er is een no-logging beleid.

CyberGhost vervangt je echte IP-adres door een adres dat zij via hun VPN-servernetwerk aanbieden. Vanaf daar wordt je dus compleet onzichtbaar online. Alle handelingen die je daarna op het internet verricht zijn gecodeerd met de hoogst beschikbare standaard. Ze hebben een wereldwijd netwerk van meer dan 7423 servers in meer dan 90 landen. CyberGhost biedt een uitstekende online privacy door een bescherming aan te bieden die bestaat uit meerdere lagen.

CyberGhost doet ook geen enkele concessie als het gaat om jouw anonimiteit. Ze kiezen ervoor om alle sporen van jouw online activiteiten te wissen. Er worden dus geen logboeken bijgehouden of een surfgeschiedenis opgeslagen. De servers zijn zo ontworpen dat deze en andere informatie automatisch wordt gewist.

3. Private Internet Access

• Live klantensupport door echte experts
  • 100% transparant met open source software
  • Ad en malware blocking

PIA, ofwel Private Internet Access, biedt volledige transparantie met hun broncode. Iedereen kan de code verifiëren - de broncode is namelijk openbaar beschikbaar. Dat betekent dat er geen risico is op onvoorziene kwetsbaarheden. Daarbij kan de gemeenschap bijdragen aan de verbetering van de code.

PIA maakt geen logbestanden aan en ze hebben een krachtige versleuteling. Je gegevens worden beschermd door vertrouwde open source VPN-protocollen. De adblocker en de malware blockers zijn beide op DNS gebaseerd. De mogelijkheid voor ‘split tunneling’ bestaat. Je kunt dus zelf aangepaste regels instellen voor specifieke websites of apps. Daarnaast is er een extra beveiliging: de internetverbinding wordt automatisch verbroken als de VPN-verbinding onverwachts zou wegvallen. Hiermee voorkomt men datalekken. PIA heeft ook nog een aantal gratis voordelen, zoals een lekscanner voor e-mail, browser-extensies, een boxcryptor en de 24/7 klantenondersteuning. De mogelijkheid bestaat om anoniem met externe cadeaubonnen en crypto-currencies te betalen.

4. ZenMate

• Premium servers met turbosnelheden
  • Ook gratis VPN
  • Kill Switch en EverSecure voor premium gebruikers

Het Duitse ZenMate valt onder ZenGuard. De VPN-proxy plugin is beschikbaar voor Firefox, Google Chrome, Opera browsers, MAC en OS X, Android en iOS. Voor premium gebruikers is er ook een volledige desktop VPN voor Windows en Mac OS X die ook functies biedt buiten de browser om voor VoIP en downloads. Er wordt gebruik gemaakt van het nieuwste LS 1.2 protocol, ondersteund door verschillende cipher suites met PFS.

Er zijn 79 locaties met in totaal 3400 servers om uit te kiezen en de premium servers bieden turbo snelheden. Het is ook mogelijk om naar een andere locatie over te schakelen. ZenMate heeft ook een van de beste gratis VPN, hoewel de snelheid hier wel wat beperkter is, mede omdat het aantal servers lager ligt. Maar ook bij deze gratis VPN worden je gegevens beschermd. ZenMate biedt dus verschillende pakketten aan, het niveau van de logboekregistratie hangt af van het gekozen pakket en gegevensvolume. Betalen kan met UnionPay, PayPal, Bitcoin en de gangbare creditcards. Het aantal apparaten per abonnement is ongelimiteerd.

5. Surfshark

• Cleanweb Ad-blocker
  • 30-dagen-geld-terug-garantie
  • Pakket met ongelimiteerd aantal apparaten

Met Surfshark kun je eenvoudig naar de VS en 15 andere landen surfen om daar de Netflix bibliotheken en andere streamingsdiensten te ontgrendelen. Ook kun je met de Whitelister bepaalde apps en websites VPN-verbindingen laten omzeilen. Surfshark houdt van een clean web, dus biedt geen ruimte voor advertenties, trackers, malware en pogingen tot  phishing.

Surfshark heeft meer dan 3200 servers in 65 landen en een strikt beleid als het gaat om logboeken, ze leggen niets vast. Met de Kill Switch wordt automatisch de internetverbinding uitgeschakeld als de VPN niet werkt. Met één abonnement kan er gebruik gemaakt worden van de VPN op een ongelimiteerd aantal apparaten. En bevalt het systeem je niet, dan is er ook nog de 30-dagen-geld-terug-garantie.

6. ProtonVPN

• Veilig, snel en veelzijdig
  • Gratis versie
  • Betaling met bitcoin mogelijk

ProtonVPN is ooit door een groep ontwerpers, ingenieurs en wetenschappers opgericht als crowdfund project. Het is een Zwitsers bedrijf en een van de eerste die zich inzette voor veiligheid en privacy op het internet.  ProtonVPN is geschikt voor iOS, Android, MacOS, Chrome, Linux, Netflix en Mozilla en kan betaald worden met Mastercard, Visa, Maestro en Bitcoins. Het kan gebruikt worden op maximaal vijf tot tien apparaten, afhankelijk van het type abonnement. ProtonVPN heeft meer dan 750 verschillende servers in 46 landen.

ProtonVPN is geschikt voor verschillende soorten devices en heeft verschillende opties, zoals de Kill Switch en de DNS leak prevention. Ze werken met een 256-bit AES-codering van militaire kwaliteit en ze slaan geen persoonlijke data op. Ook wordt er geen log van je internetgeschiedenis gemaakt. Zwitserland heeft sowieso een van de strengste privacywetgevingen ter wereld. De AES-256 encryptie en Open VPN-protocols zorgen dat de data alleen via een versleutelde verbinding gaat waardoor je internetgebruik volledig veilig is. Ben je op zoek naar een gratis versie, dan is ProtonVPN zeker een van de beste gratis VPN systemen.

7. AtlasVPN

• Voordelig geprijsd
  • Safe browse & Email scan
  • IKEv2 protocol
  • 256-bit versleuteling
  • Ongelimiteerd aantal apparaten

8. ExpressVPN

• Snel & veilig
  • 24/7 klantenservice
  • Gebruiksvriendelijke app

9.Hide my Ass

• Via chat of mail 24/7 ondersteuning
  • Tot 5 apparaten tegelijk
  • gratis

10.PureVPN

• gratis
  • geen logs voor bankieren
  • meer dan 2.000 servers wereldwijd

FAQ’s wat betreft VPN

Wat zijn functies van de beste VPN die beslist de moeite waard zijn?

Allereerst willen we natuurlijk allemaal supersnel browsen vanuit verschillende landen. Disconnecties werken irritatie op. Ook vinden we het prettig als we weten dat onze anonimiteit gegarandeerd is tijdens het online surfen. Een ander belangrijk punt is een veilige verbinding naar een lokale hotspot of een publieke Wifi. Daar willen we graag de beste VPN voor hebben.

Voor welke redenen maken we gebruik van een VPN-verbinding?

Privacy en anonimiteit zijn belangrijke redenen om te kiezen voor de beste VPN. Ons surfgedrag houden we graag privé en met VPN kan dat. Met de beste VPN verbinding kan je internetprovider niet zien welke websites je bezoekt.

Ook veiligheid speelt een belangrijke rol, zeker omdat cybercrime steeds grotere vormen aanneemt. Een VPN-service voegt extra bescherming toe aan je internet. Met deze verhoogde encryptie ben je een stuk veiliger voor hackers. Dat is zeker belangrijk als je bijvoorbeeld een transactie wilt maken via het internet of wanneer je gevoelige informatie moet versturen of verzenden.

Hoe werkt een VPN?

Met een VPN kun je een zogenaamde versleutelde verbinding creëren. Deze 'VPN-tunnel’ zorgt dat alles wat er gebeurd tussen jouw pc of mobiele device en de website die je bezoekt veilig is. Ook als je bijvoorbeeld een app gebruikt. Deze veilige situatie bereik je omdat de reguliere internetverbinding eigenlijk wordt omgeleid naar een veilige server.

Doordat je door de omleiding ook een ander IP-adres krijgt, surf je dus eigenlijk vanaf een verborgen locatie en niet vanaf je eigen IP-adres. Omdat je meestal kunt kiezen met welke veilige surfer je wilt verbinden, wordt bijvoorbeeld je IP-adres ineens Amerikaans als je voor een Amerikaanse server hebt gekozen. De beste VPN aanbieders hebben vaak een enorme keus aan servers in verschillende landen.

Is de beste gratis VPN net zo goed als een betaalde versie?

Als je kiest voor een gratis VPN is het wel belangrijk dat je voor een betrouwbare aanbieder kiest. Niet alle gratis VPN-applicaties zijn allemaal even veilig. Er kan spyware of malware in de download verborgen zitten. Je denkt dan dat je goed beschermd bent met de beste gratis VPN, maar komt er juist door in de problemen. Onder andere NordVPN, CyberGhost, PIA  en Surfshark bieden bijvoorbeeld wel een betrouwbare gratis VPN aan.

De beste VPN houdt je online activiteiten volledig anoniem, beschermt je tegen cybercrime en zorgt dat je toegang hebt tot websites met geo-beperkingen. Natuurlijk kost het runnen van een betrouwbare VPN-service geld: het verantwoordelijke bedrijf moet nu eenmaal een wereldwijd servernetwerk beheren, cliënt-apps ontwikkelen en gebruikersondersteuning bieden. Het is dan ook wel logisch dat de beste VPN meestal een betaalde versie is.

Sommige aanbieders hebben ook een gratis versie met een beperkte functionaliteit. Als je maar af en toe een VPN nodig hebt, kan dat een prima oplossing zijn. Een VPN-aanbieder die gratis  een volledige en onbeperkte service belooft, kun je beter eerst even checken op de betrouwbaarheid. Soms komt hier je privacy en veiligheid in gevaar omdat de aanbieder met bepaalde informatie  geld verdient. Ze volgen je bijvoorbeeld online en verkopen je persoonlijke of browsegegevens of ze geven andere gebruikers toegang tot jouw verbinding.

Nog meer mogelijke nadelen bij een gratis VPN

Er zijn gratis VPN’s die onbetrouwbare beveiligingsmaatregelen hebben en een zwakke encryptie. Dat betekent dat je gegevens makkelijker door een hacker ontcijferd kunnen worden of door spionagebureaus.

Ook hebben de gratis VPN’s vaak meer reclames. Behalve dat deze reclames een bron van ergernis kunnen zijn, zijn ze ook niet altijd even goed gescand op malware en spyware. Druk je per ongeluk op zo’n reclame, dan kan dat problemen opleveren.

Daarnaast kan het zo zijn dat een gratis VPN een tragere internetverbinding heeft. Dit komt vaak door de constante advertenties, soms door de kleinere netwerken of het is een bewuste keuze omdat het gratis is. Zeker als je via de VPN een video wilt streamen, torrents wilt downloaden of een potje wilt gamen, is die traagheid niet handig. Iedere VPN verliest wel iets aan snelheid door het versleutelingsproces, maar bij de beste VPN’s zal je dat bijna niet merken.

Wat zijn de beste gratis VPN?

1. CyberGhost

2. NordVPN

4. Surfshark

5. ExpressVPN

6. Hide my Ass

7. Pure VPN

8. Private VPN

9. ZenMate

Kun je ook op je mobiele apparaat onderweg veilig surfen met VPN?

De beste VPN verbindingen werken op ieder apparaat. Het maakt dan niet uit of dit een mobiele telefoon of bijvoorbeeld een desktop is. De beste VPN verbindingen hebben ook veelal een supervriendelijke app waaraan je jezelf kunt koppelen. Hiermee kun je makkelijk een veilige verbinding creëren, waar je ook bent en op welk apparaat dan ook.

Is een VPN-verbinding illegaal?

In Nederland is er niet echt een wet die verbiedt dat je gebruik maakt van VPN. In sommige landen is dat anders. Meestal is dat in de landen waar de overheid graag precies weet wat je doet. In landen zoals Iran, China, Turkije of Noord-Korea zijn ze dus niet zo blij met een VPN-verbinding. Gebruik de VPN dus alleen in landen waar dat toegestaan is.

Landen zoals Zwitserland hechten juist veel waarde aan privacy. Een aanbieder zoals ProtonVPN is daar gevestigd en houdt zich aan de wetgeving van Zwitserland. Dat houdt in dat zij niet verplicht zijn om bijvoorbeeld de loggegevens op te slaan. De gebruiker kan dus volledig anoniem aan de slag. Het is wel zo dat het overal verboden is om via een veilige en anonieme VPN-verbinding illegale activiteiten te ontplooien. In dat geval ben je wel illegaal bezig.

Hoe stel je een VPN-verbinding in?

Kies een product van de beste VPN Nederland lijst - en eigenlijk raden we je ook aan om voor een betaalde versie te gaan. Maak hier een account aan en sluit je abonnement af. Download en installeer de VPN op je apparaat, meld je aan of activeer je account. Soms moet je nog wat VPN-basisprincipes instellen.

Waarom staan niet alle VPN-aanbieders in de lijst?

We hebben bij het onderzoek bewust vooral gekozen voor VPN-aanbieders met een hoge kwaliteit en diegene die in de loop der jaren een goede naam hebben opgebouwd. Natuurlijk zijn er nog veel meer aanbieders in binnen- en buitenland, te veel om allemaal te benoemen. Maar wel genoeg om een verkeerde keuze te maken. Daarom is het soms beter om te kiezen voor een aanbieder die zijn staat van dienst al bewezen heeft.

Biedt iedere VPN-aanbieder hetzelfde?

Nee, hier zit wel degelijk verschil in. Sommige houden bijvoorbeeld wel loggegevens bij, andere niet. Ook de manier van beveiliging is niet bij iedere aanbieder hetzelfde. Zo zijn er nog meer verschillen, het ene verschil is groter dan het andere.

Zijn alle VPN-aanbieders even betrouwbaar?

Zoals we al hebben aangegeven bij de gratis aanbieders, is niet iedere VPN-verbinding even betrouwbaar. Daarom kun je beter kiezen voor een van de beste VPN aanbieders.

Welke aanbieder is echt de beste VPN 2022?

Dit is een lastige vraag omdat iedere VPN-aanbieder uit onze lijst wel goede punten heeft. Toch hebben we wel een voorkeur top 6 opgesteld:

1. Private Internet Access

2. CyberGhost

3. NordVPN

4. Surfshark

5. ProtonVPN

6. ZenMate

Hoe kies ik de beste VPN aanbieder die geschikt is voor mij?

Omdat iedereen een ander online gedrag heeft, kan het zijn dat de ene aanbieder geschikt is voor de een maar niet voor de ander. Daarom is het belangrijk om jezelf de volgende vragen te stellen:

• Is de aanbieder betrouwbaar?
  • Gaat mijn voorkeur uit naar een supersnelle verbinding?
  • Wil ik met veel reclames gecontroleerd worden?
  • Of wil ik een ad- en malware blocker?
  • Wil ik een AES 256-bit encryptie en een IKE V2 protocol??
  • Wil ik gegarandeerd volledig anoniem surfen?
  • Wil ik dat mijn surfgedrag ergens gelogd wordt?
  • Of wil ik een no-logs beleid?
  • Wil ik een 24/7 klantendienst?
  • Hoeveel apparaten wil ik op de VPN kunnen gebruiken?
  • Wil ik de VPN eerst een aantal dagen uitproberen?
  • Wil ik een open source VPN?
  • Wil ik een e-mail scan?
  • Wil ik een veilige verbinding naar hotspots en publieke Wifi vanaf iedere locatie?
  • Wil ik betalen voor de VPN of liever een gratis versie?

Waar kun je nog meer op letten bij het kiezen van een VPN-aanbieder?

Voor sommige mensen zijn er nog een aantal andere punten die belangrijk zijn bij het kiezen van een aanbieder. Bijvoorbeeld of de VPN-aanbieder ook servers in Nederland heeft. Het kan ook zijn dat je het niet prettig vindt dat het hoofdkantoor van een bepaalde aanbieder in een land staat waar er een kans bestaat dat de overheid mee kan kijken. Dit zou bijvoorbeeld mogelijk kunnen zijn in China, Rusland of Amerika. Let altijd op gunstige privacy-voorwaarden.

Hoe wil je betalen?

De verschillende VPN-aanbieders hebben ook allemaal hun eigen betalingsvoorwaarden. Ook de manier van betalen kan bij iedere aanbieder verschillend zijn, bijvoorbeeld met bitcoins, creditcard, iDeal of PayPal.

Het omzeilen van regiobeperkingen?

Niet iedere aanbieder is geschikt om de regiobeperkingen te omzeilen. Je kunt hierbij ook niet blindelings op de reviews van de gebruikers afgaan. Soms werkt een VPN-dienst wel bij het aanbod van een buitenlandse Netflix, maar het zou zomaar in de toekomst weer anders kunnen zijn. Iedere keer blokkeren de streamingsdiensten weer adressen die door de VPN-diensten worden gebruikt en de VPN-dienst moet dan in staat zijn om weer nieuwe IP-adressen in te kopen. De beste VPN diensten weten hier meestal wel raad mee. Grotere aanbieders hebben vaak ook meer budget om iedere keer weer nieuwe IP-adressen in te kopen. De kans dat het streamingsaanbod blijft functioneren, is dan groter. NordVPN en Surfshark zijn hier goede voorbeelden van.

Wat zijn de ‘5-eyes’, de ‘9-eyes’ en de ’14-eyes’?

Het gaat hier om een aantal landen die met elkaar de door de inlichtingendiensten vergaarde informatie delen. De 5-eyes is een stuk kritischer en actiever dan de 14-eyes.

• 5-eyes

Dit is de VS in samenwerking met Australië, Canada, Groot-Brittannië en Nieuw-Zeeland.

• 9-eyes

De 5-eyes samen met Nederland, Frankrijk, Denemarken en Noorwegen.

• 14-eyes

De 9-eyes in combinatie met België, Duitsland, Italië, Zweden en Spanje.