Duurzaam inspirerend: de metropool Freiburg in het Zwarte Woud

Report this content

Als Duitslands pionier op het gebied van duurzaamheid inspireert Freiburg niet alleen klimaatliefhebbers!

Klimaatverandering is nu al onomkeerbaar en reizen met een lage CO2-voetafdruk is de toekomst. Een vakantie op je eigen continent is een goed begin – als het ook nog een van de duurzaamste grote steden van Duitsland is, slaagt vakantie met een goed gevoel!

Voorloper op het gebied van duurzaam gebruik van hulpbronnen

Freiburg denkt vooruit in zonnetechnologie, vervoersbeleid, milieu- en klimaatbescherming. Het uitwerken van concepten om levenskwaliteit en duurzaamheid, ecologie en economie met elkaar te verzoenen, effent de weg voor een gezonde toekomst. Ook de inwoners van Freiburg denken er zo over en zijn betrokken bij stedelijk-ecologische projecten zoals de gemeenschapstuin Vauban. Voor de "Groene Stad" is duurzaamheid niet alleen het onderwerp van ambitieuze milieu- en klimaatbeschermingsconcepten, maar veeleer de drijvende kracht achter de positieve ontwikkeling van het bedrijfsleven, het onderwijs en de wetenschap.

Freiburg was de eerste stad die een torenflat als nul-op-de-meter hoogbouw renoveerde en een verantwoord recyclageconcept invoerde. Een plan met 60 duurzaamheidsdoelstellingen en de zonne-energie-installatie, die meer energie opwekt dan de bewoners verbruiken, staan ook voor een verantwoorde benadering van het milieu. De grootste zonne-installatie van Freiburg op de energieberg Eichelbuck of de fotovoltaïsche installatie op het stadhuis zijn verdere voorbeelden van de vooruitstrevende manier van denken.

Dag en nacht klimaatvriendelijk

Bezoekers van de stad kunnen duurzaamheid uit de eerste hand ervaren met een overnachting in het Green City Hotel Vauban. Dit hotel, ook gebouwd met nul-op-de-metercomponenten, staat voor innovatie en duurzaamheid. Zo worden regionale producten verwerkt, wordt op hulpbronnen bespaard en worden mensen met een handicap in het dagelijks werk geïntegreerd. Het hotel wordt gerund door een non-profit-NV als een integratie-onderneming en biedt het hoogste niveau van comfort met ecologisch bewustzijn.

De inwoners van Freiburg verplaatsen zich het liefst op een klimaatvriendelijke manier per fiets. Gasten die ook graag een stukje zouden willen fietsen, is dit gemakkelijk gemaakt: met het fietsverhuursysteem van Frelo. Het verhuursysteem van de Freiburger Verkehrs AG maakt de parallelle verhuur van maximaal vier fietsen op verschillende stations mogelijk. Voor langere reizen bieden de trein en het goed ontwikkelde openbaar vervoer een uitstekende optie.

Duurzaamheid ervaren in de Green City

Geen enkele andere stad van vergelijkbare grootte heeft meer bossen, wijngaarden en gevarieerde landschappen te bieden. Wandelingen en fietstochten door de natuur laten ons de stress van alledag vergeten.

Bij duurzaamheid hoort vooral ook regionaliteit. Het gebied inspireert tot de productie van een grote verscheidenheid aan producten, die op de Minstermarkt kunnen worden gekocht. Van broodbelegsels, mosterd of chutneys van Hakuna Matata tot plaatselijke ijssalons met eigen productie en ambachtelijk bier uit Freiburg – milieubewuste fijnproevers vinden hier wat ze zoeken. In Freiburg is er ook de volledig veganistische supermarkt Venoi. De vele zonuren en de uitzonderlijk vruchtbare bodem vormen ook de basis voor een succesvolle wijnbouw in Freiburg. Wijngenot wordt in het gebied duurzaam gevierd en er zijn veel regionale wijnboeren.

In het hoogste deel van de oude stad zijn er ook veel individuele shops, liefdevol geënsceneerde winkels en traditionele ambachtelijke bedrijven. Of het nu gaat om een avondjurk, accessoires, honing of speelgoed – Freiburg is een geweldige plek om duurzaam te shoppen.

Freiburg inspireert met een verfrissende mix van stedelijke en natuurlijke atmosfeer. De groene stad biedt onthaasting en toch een aantrekkelijk aanbod aan cultuur, actieve vakanties en culinaire hoogstandjes. Een wandeling door de binnenstad, een regionaal gastronomisch menu, een museumdag of een uitstapje naar het Zwarte Woud: Freiburg heeft het meest ontspannen stadsleven voor een natuurlijke balans.

Voor meer informatie over Freiburg kunt u terecht op https://visit.freiburg.de/en of kunt u contact opnemen met Christina Zimmer.

De weg naar Freiburg
Freiburg is de hoofdstad van het Zwarte Woud en ligt in het zuiden van Duitsland. Vanaf Amsterdam duurt de reis met de ICE en een overstap in Frankfurt (Main) ongeveer 6,5 uur. Wij bevelen de ontspannen rechtstreekse ICE-verbinding in de ochtend aan.

Abonneren