TOP 10 - De duurste milieuzones in Europa -Rijden zonder geldige milieusticker kost tot wel 2700 EUR

Berlijn, 9-8-2019. Het Green-Zones portaal voor milieuzones heeft de Europese milieuzones geïdentificeerd waar overtredingen het zwaarst worden bestraft. Dit kan het vakantiebudget gevoelig maken, vooral tijdens de zomerperiode.

Op de 10e en 9e plaats staat België met de hoogste milieuzone boetes met vaste Low-Emission-Zones (LEZ) in Antwerpen en Brussel. Hier moeten alle voertuigen die niet in België of Nederland zijn goedgekeurd zich registreren voordat ze de milieuzone binnengaan, en de voorschriften van de LEZ naleven. De voertuigen moeten zich registreren, zelfs als ze voldoen aan de specificaties van de euronorm. Anders kan een boete van 150-350 euro gelden, afhankelijk van de aard en de frequentie van de overtreding.

Op het middenveld bevinden zich zones in Oostenrijk en Groot-Brittannië, waarin wegens het negeren van de regels boetes afhankelijk van de euronorm, type en gewicht van het voertuig van omgerekend tot meer dan 2000 euro worden opgelegd.
Op de eerste plaats en daarmee koploper voor boetes is Denemarken. Sinds 2008 moeten motorvoertuigen van bepaalde typen ten minste aan de euro 4 norm voldoen of achteraf worden uitgerust als euro 3 met een goedgekeurde roetfilter voordat ze de milieuzones in Kopenhagen, Aalborg en andere steden mogen betreden. De boete voor het rijden in een Deense milieuzone zonder de verplichte milieusticker kan voor bijvoorbeeld een vrachtwagenchauffeur en zijn transportbedrijf oplopen tot een bedrag van 20.000 DKK (ongeveer 2700 EUR). Daarnaast: Het voertuig kan worden bewaard tot de betaling van de boete.

Wolfgang Beecken
E-Mail: wolfgang.beecken@green-zones.eu