TOP 10 - De grootste milieuzones van Europa - Oostenrijkse zone met 20.000 km² net voor Frankrijk

Berlijn, 14-8-2019. Green-Zones, het portaal voor milieuzones, heeft de afmetingen van Europa's grootste milieuzones bepaald, gemeten in hun hoogte en breedte noord-zuid en oost-west.

Op de 10e plaats van de grootste milieuzones in Europa staat het Burgenland in Oostenrijk. De vaste milieuzone beslaat de hele federale staat met een oppervlakte van 3962 km². Echter, rekening houdend met de maximale noord-zuid- en oost-west-uitbreiding van de zone van 143 km tot 86 km, zou het vormen van een rechthoekig gebied met deze afmetingen een oppervlakte van 12.298 km² opleveren. In het gebied zijn er rijverboden voor vrachtwagens van euronorm 0-2, die ook de verplichting van een milieusticker hebben. In Oostenrijk is dit de zogenaamde Umwelt Pickerl, die momenteel nog steeds optioneel is voor auto's.

Frankrijk bevindt zich in het midden van de lijst van de grootste milieuzones. De lokale zones bestrijken elk een heel Frans departement. De meeste zones die bij hoge fijn stof- en ozonwaarden afhankelijk van het weer worden geactiveerd hebben geen inrij- en uitrijborden en zijn voor doorgaande reizigers niet te herkennen. Boetes zijn daarom bijna voorgeprogrammeerd en worden uitgeschreven aan alle voertuigtypen. Een Crit’Air-vignet is vereist. Dit geeft u echter niet automatisch het recht om in de zone te rijden. Bepalend is altijd de mate van luchtvervuiling, waarbij afzonderlijke categorieën van het vignet hun geldigheid verliezen.

Op de eerste plaats en daarmee de koploper van de grootst milieuzones is de milieuzone de staat Neder-Oostenrijk. Deze milieuzone heeft een noord-zuid- en oost-west uitbreiding van max. 125 km tot 165 km. Het vormen van een rechthoekig gebied met deze afmetingen zou 20.625 km² opleveren. De staat zelf is iets kleiner.