TOP 10 - De kleinste milieuzones van Europa - Duitse diesel minizones passen in een voetbalveld

Berlijn, 11.09.2019. Green-Zones, het portaal voor milieuzones, heeft de afmetingen van Europa's kleinste milieuzones bepaald, gemeten in hun lengte en breedte

Op de 10e plaats van de kleinste milieuzones in Europa staat de milieuzone Tirol in Oostenrijk. De zone op de snelweg A12 Inntal heeft een lengte van 83,6 km en een breedte van 22 m. Op het dus maar 1,84 km² grote oppervlakte mogen alleen vrachtwagens met de euro 4-norm rijden, maar bussen en auto's van alle euronormen hebben momenteel geen toegangsverbod.

Op nummer 9 van de kleinste milieuzones bevindt zich het "Grote Eiland" (Grande Île) van Straatsburg. Het eiland in het centrum van de stad heeft een lengte/breedte van ongeveer 1400 tot 950 m en daarmee een oppervlakte van 1,33 km². Leveringsvoertuigen hebben vanaf september 2019 ten minste het Crit’Air-vignet 3 nodig om binnen te mogen rijden, tenzij de weersgerelateerde ZPA-zone een verdere aanscherping van het rijverbod veroorzaakt.

In het midden op de lijst van de kleinste milieuzones van Europa bevinden zich de dieselverbodszones in Duitse steden. De verkeersverbodzones Stresemannstraße en Max-Brauer-Allee in Hamburg met een lengte van 3000 m en 550 m hebben een breedte van 10 of 15 m op oppervlakken van 0,03 en 0,008 km² en er is een rijverbod ingesteld voor dieselvoertuigen met de euronormen 0-5.

Op de eerste plaats en daarmee de koploper in de kleinste milieuzones, is de dieselverbodszone in Düsseldorf/Duitsland. De milieuzone die daar op de rechterbaan van de Prinz-Georg-Straße is gevestigd, heeft een lengte van 650 m met een breedte van 2,5 m (per rijrichting), wat resulteert in een oppervlakte van 3250 m², wat niet eens gelijk staat aan de helft van een voetbalveld. Alleen elektrische en hybride voertuigen zijn hier toegestaan.