TOP 10 - De oudste milieuzones van Europa Al in 1995 werd het gevecht tegen fijnstof & co aangekondigd

Berlijn, 21-8-2019. Green-Zones, het portaal voor milieuzones, heeft vastgesteld wanneer de eerste milieuzones in Europese steden werden opgezet om fijnstof te verminderen.

Het Verenigd Koninkrijk staat op de 10e plaats van de oudste milieuzones van Europa met een permanente Low Emission Zone (LEZ) in Londen. Alle voertuigen van alle voertuigtypen moeten zich hier registreren voordat ze in de milieuzone mogen rijden.
Bijzonderheden: Oldtimers ouder dan 40 jaar, evenals graafmachines en mobiele kranen mogen in de milieuzone rijden. Alle andere voertuigen moeten een ingewikkeld registratieproces doorlopen om niet in aanraking te komen met boetes, oplopend tot wel 1150 euro.

Op het middenveld bevinden zich de milieuzones in Duitsland en Nederland. In deze milieuzones, die voor het eerst werden opgezet in januari 2008 in Berlijn, Keulen en Hannover, konden alle voertuigen in eerste instantie met een rode milieusticker in de zone rijden. Daarentegen waren in Nederland een half jaar eerder de eerste zones ontstaan, maar er werden geen milieustickers uitgegeven.

Op de eerste plaats en daarmee koploper voor boetes is Denemarken. De zone in de Zweedse hoofdstad werd opgericht op 18-6-1995 en beslaat vandaag de dag de hele binnenstad. In Stockholm hebben bussen en vrachtwagens met de euronorm 0-4 van meer dan 3,5 ton een rijverbod dat wordt bestraft in geval van een overtreding met een boete van 100 euro. Auto's worden momenteel niet beïnvloed door het rijverbod zodat toeristen nog steeds geen gevaar lopen van een overtreding.