TOP 10 - De vuilste milieuzones van Europa - Lyon ver voor Madrid en het Duitse Wiesbaden

Berlijn, 18-9-2019. Green-Zones, het portaal voor milieuzones heeft vastgesteld welke Europese milieuzones in 2019 de hoogste niveaus stikstofoxiden (NOx) hebben, die schadelijk zijn voor mens en natuur.

Stikstofoxiden (NOx) hebben veel schadelijke effecten op het milieu, vooral op de bronchiën van de mens. NOx wordt geproduceerd in het wegverkeer (bijv. door dieselmotoren) en in stookinstallaties voor steenkool, olie, gas en hout.
Om de menselijke gezondheid tegen stikstofdioxide te beschermen, is daarom in heel Europa een limiet van 1 uur van 200 μg / m3 vastgesteld. Voor het gemiddelde van het jaar in Europa geldt een jaarlijks maximaal gemiddelde waarde van slechts
40 μg / m3.
Om deze reden moet in Europese milieuzones niet alleen een rijverbod bij hoge waarden fijnstof en ozon maar ook NOx worden ingevoerd. Een dergelijke regel is momenteel echter slechts in enkele landen geldig, hierdoor kunnen bv. in de meeste milieuzones in Duitsland ongehinderd hoge NOx-waarden optreden.

Op de laatste plaats staat de Franse stad Pau, op slechts enkele kilometers van het bedevaartsoord Lourdes aan de rand van de Pyreneeën, waar de hoogste NOx-niveaus (uurgemiddelde in microgram / m³) in februari 2019 de hoogste waarde 142 µg/m³ NOx werd gemeten. Een rijverbod werd niet geactiveerd, hoewel wettelijk mogelijk.

Op het middenveld bevinden zich de Spaanse stad Barcelona en de Duitse milieuzones, waar in februari en juni 2019 NOx-niveaus van 164-171 μg / m³ werden bereikt, zoals bevestigd door de officiële metingen van het Duitse federale milieuagentschap.

Op plaats 1 en derhalve voorloper van de meest vervuilde emissiezones in Europa is veruit de Franse Lyon, waarbij op 27-6-2019 de hoogste waarde ooit voor stikstofoxiden van 216 ug / m³ als uurgemiddelde was bereikt. Wat in de regio leidde tot een onmiddellijk verbod om meer dan 60% van alle voertuigen tot juli.